söndag 13 oktober 2019

Sju dagar med Nicolas - Magnus Hördegård



Charlie, som är den här bokens jag, träffar Nicolas, en gubbe runt de 70, när han ger sig ut i skogen för att ta sig en funderare över diverse saker som händer i hans liv. Den här gestalten, som jag anser är en sinnebild för Charlie och för en inre mental resa, sprider klokhet och ger möjlighet för Charlie att rannsaka sig själv. När jag läser den här berättelsen ser jag mötet i skogen som en inre monolog för jaget och ett sätt för att hjälpa honom att bli klarsynt, att se saker ur andra perspektiv.
Det fungerar oväntat väl och det uppstår en vacker relation och närhet i dialogerna han för med den gamla mannen, och detta hjälper Charlie i hans sökande för att ”hitta sig själv”.
Mitt omdöme : En trevlig och väldigt lättläst bok som är ganska annorlunda det mesta jag är van att läsa. Den ger mig en påminnelse i att acceptera livet eller ta tag i det som gör det outhärdligt i vissa stunder. Även en hint om vikten att inte alltid skylla det som inte är bra på andra, för i slutänden är det bara du själv som kan få till en förändring, Dags att sluta hitta förevändningar till att livet suger. Läs boken och ta till dig de råd författaren ger de är så användbara.
 

Bokens bakside text
SJU DAGAR MED NICOLAS är den magiska historien om Charlie, ung och framgångsrik entreprenör. Men det framgångsrika livets meningslöshet driver honom att fly ut i de djupa skogarna i södra Småland. 

Ett oväntat möte med en märklig figur, Nicolas, blir livsavgörande. Tillsammans gör de en klassisk vandring där Charlie gör upp med sig själv och sina tidigare livsval. Nicolas blir hans guide som speglar hans tankar och känslor. Sakta börjar Charlies syn på sig själv och på andra förändras. Samtalen till fots bland tallar, mader och sjöar blir en väg till visdom.

Historien om Charlie och Nicolas är en berättelse med många bottnar: här finns jagutveckling, analytisk psykologi och samhällskritik. Men Charlies sju dagar med Nicolas är kanske främst en hjälteresa.

Författare: Magnus Hördegård
Titlel: Sju dagar med Nicolas
ISBN9789151921501
Betyg: 3 🌟🌟🌟
Finns hos

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar