måndag 19 juni 2023

Två veckor till midsommar - Marie- Louise Marc

Jennie är en inbiten storstadskvinna och arbetar som chefredaktör på redaktionschef på magasinet Drömliv. Men hennes eget liv är inte mycket till dröm. Efter skilsmässan för fyra år sedan lägger hon all tid på tonårsdottern Tilda. Kärleken och drömmarna om ett rött torp med vita knutar har hon lagt på hyllan.

Men en reportageresa till Storsjöhöjden i Jämtland förändrar allt. Hon lär känna människorna som bor och arbetar på gården, och charmas snabbt av de eviga sommarnätterna, och även av bonden Frank. Även om det känns som om han bär på en hel del hemligheter.

När resan lider mot sitt slut visar det sig att hennes kommande sommarsemester är hotad. Kan hon återvända till Jämtland? Och hur vet man egentligen var man hör hemma?




Två veckor till midsommar är en fristående uppföljare till Juni, juli, halva augusti, en bok som jag älskade och därför var jag lite skrajsen för att bli besviken. .. men... det blev jag definitivt inte. Vilken uppföljare! Minst lika bra som ettan.

Trots att den går att läsa som fristående tycker jag med bestämdhet att du ska läsa 
Juni, juli, halva augusti först för bästa behållning.
Jag gillar att få läsa vidare om hur det gått för gänget i Jämtland och att få återse dem alla känns så trevligt.

Det här är en feelgood helt i min smak från start till mål. Den har allt jag kräver att en feelgood ska innehålla. Den har

  • förvecklingar
  • familjehemligheter
  • romans/ kärlek
  • en bra story
  • en rödtråd som gör att jag bara vill ha mer

En berättelse med många härliga karaktärer och miljöer som Marie - Louise gestaltar på ett sätt som gör dem otroligt levande. 

Jag rekommenderar den här ljuvliga feelgoodaren, det är en lättläst bok som har ett bra språk, ett bra driv som flyter på, och det på ett sätt som gör att jag inte vill sluta läsa förrän sista sidan.

Författare: Marie Louise Marc
Titel: Två veckor kvar till midsommar
Förlag: Printz Publishing
Ljudbok: Gunilla Leining
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar