måndag 7 oktober 2019

På rymmen i rymden - en saga på rim


 Julia Donaldsson & Axel Scheffler
Det här är en bok som jag först tyckte mycket om med fina bilder, härliga färger och såklart att det är på rim. Men sedan efterhand jag läste så blev jag mer och mer konfunderad.
Som tex när farfar Splöd hötter med näven och säger till sitt barnbarn :


"Lek aldrig,aldrig med en splå,
de har så otäck nyans av blå.
För hundrade gången, lyssna nu då!
Lek, lek aldrig med en splå!"
Även mormor Splå säger:

"Lek aldrig,aldrig med en splöd,
de har så vidrig nyans av röd.
Jag ska upprepa detta tills jag är död.
Lek, lek aldrig med en splöd!"
Jag anser att detta inte är pedagogiskt. Vi som vuxna ska försöka att motverka mobbning och att inte fokusera på olikheter utan att istället uppmuntra till att alla får vara med.
Så tyvärr valde jag att inte läsa den här boken med mina barnbarn för den stämmer inte med min syn på hur man ska vara mot varandra.


Från förlagets sida
Charmig Romeo & Julia-berättelse på rim med lyckligt slut.
Lekfullt översatt av Johanna Thydell.

Julia Donaldson har skrivit många bilderbokstexter, ofta på rim. Hon är bosatt i Skottland och har stora framgångar med sina böcker i samarbete med tecknaren Axel Scheffler. Tillsammans har de gjort en rad bilderböcker, som översatts till många språk och vunnit otaliga priser.

Författare: Julia Donaldson

Illustratör: Axel Scheffler
Titlel: 
På rymmen i rymden

Utgiven avAlfabeta 
ISBN: 978915120769
Finns hos
Adlibris 
Bokus

Läs även andra bloggar om boken
bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar