fredag 13 januari 2023

Allt för Bodil - David Ärleman


"Allt för Bodil" fortsätter utmed samma gator som hyllade debuten "Lite död runt ögonen" och uppföljaren "Som natten". 

Vi slår följe med den före detta missbrukaren och biltjuven Arto och 11-åriga dottern Bodil. I väntan på att baren han driver tillsammans med en vän ska gå ihop arbetar Arto extra som flyttgubbe åt ex-gangstern Rune. Men kan han lita på att Rune lämnat tjuvlivet eller riskerar Arto att åter dras mot avgrunden? 

Samtidigt ger sig Bodil ensam ut på gatorna under sommarlovets första veckor. En natt blir hon vittne till ett hemskt brott, en händelse som för henne i en livsfarlig riktning. "Allt för Bodil" är en rå och ömsint Stockholmsskildring som avslutar sviten "Nattvak". 



David gör det igen!

Det här är en sådan här bok som man måste smälta innan man vågar skiva ner sina tankar. Inte på att den svår eller ointressant. Nej, här gäller det att hitta rätt ord, och det är svårt för när jag tänker efter, så kan ord inte beskriva denna mästerliga serie. Den har allt och lite till.

Men jag gör ett litet försök.
En roman som trovärdigt skildrar sidor i samhället, som i alla fall inte jag kommer i kontakt med så ofta, på ett brutalt men inkännande sätt. 
Stundtals är det väldigt jobbig att läsa och en och annan tår fälls, men samtidig levererar David hoppet mitt i allt det svåra och bitvis mörka. 
Arto gestaltas med sådan värme trots allt strul och tokigheter han hamnar. Han är en karaktär som är lätt att både älska och bli tokgalen på. Bodils klokhet, rådighet och smarthet väcker starka känslor och modersinstinkten går på högvarv och ibland skulle jag vilja krypa in i boken och krama om och vägleda henne.

En väldigt gripande serie som går rakt in i hjärtat och där kommer den nog att stanna ett tag. Jag blev rörd och berörd. 

Tack David för en fantastisk serie. Nu väntar jag med spänning på vad du ska hitta på härnäst!

Titel: Allt för Bodil
Författare: David Ärlemalm
Utgiven av: Bokförlaget Forum
LjudbokNiklas Engdahl

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar