söndag 30 oktober 2022

Tukta - Helen Wigh


År 1950. Elin Roth arbetar i sin farfars antikvariat men vill utbilda sig till polis. Så länge hon kan minnas har hon hjälpt sin far, poliskonstapeln i Filipstad, med brottsutredningar. En dag begår Elin ett ödesdigert misstag och fadern utesluter henne från framtida samarbeten.

Elin försöker acceptera sitt öde och glömma polisdrömmarna. Men när en tonårsflicka blir misshandlad och allt pekar på att gärningsmannen finns i Elins egen familj börjar hon i hemlighet pussla samman ledtrådarna.

År 1890. Systrarna Ingrid och Sara lever med sin svårt sjuka far i ett ensligt beläget torp djupt inne i granskogarna. Innan fadern dör får han den sexåriga Ingrid att avge ett löfte: hon ska till varje pris skydda sin yngre syster genom livet. Men systrarna skickas från barnhus till fosterhem, och deras uppväxt präglas av våld och vuxna som sviker. Ingrid finner sin enda tröst i naturen, en värld som är mer förutsägbar och lättare att kontrollera än människornas.

Jag älskar Helens sätt att skriva. En spänningsbok kan inte bli så mycket bättre än så här.
Tukta är välskriven, tät och spännande och är del ett om Elin Roth, en ung kvinna som vill gå sin egen väg. Elin bedriver egna efterforskningar till mångas förtret och jag gillar greppet som inte gör att det här är ytterligare en bok där poliser har huvudrollen.
Helén Wigh sätt att väva samman historierna från två skilda tidsåldrar görs på ett fantastiskt sätt där jag först i slutet insåg vad de två historierna hade för syfte för varandra. Snyggt!

Det finns ett gäng mindre trevlig karaktärer som alla fyller sin funktion och jag tycker de är intressanta tillsammans men även var och en för sig. 
Miljöerna är så bra beskrivna och för mig som har rötter från Filipstad och känner till varenda gata blir den här ljuvlig att läsa fast spännande så det förslår.

Helens två första böcker var riktigt bra men den här knockade mig från start till mål! 

Missa inte de två tidigare


Titel: Tukta
Författare: Helén Wigh
Ljudbok: Gunilla Leining
Förlag: Historiska media
Mitt omdöme: 🔅🔅🔅🔅🔅

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar