söndag 5 februari 2023

Hela mitt hjärta - Anne Liljeroth

När Livia skrivs ut från sjukhuset efter att ha vårdats för en hjärtinfarkt gör hon det med en förnimmelse av att ingenting är som vanligt. Hon känner sig som en ny människa. Kanske inte till det yttre, men inombords är hon förändrad och hon är ödmjukt tacksam över att ha fått en andra chans i livet. Men tanken på vad det innebär och vad som väntar gör henne livrädd. I allt detta blir saknaden efter barnen bottenlös.

I sju år har hon funnit sig i att hennes tre barn inte vill ha någon kontakt. Inte ett ord. Inte en rad. Inte ett möte. Inte en dag har gått utan att hon tänkt på dem och undrat hur de har det.

När hon trevande börjar närma sig dem river det upp sår från en tid som de alla försökt glömma. Ett äktenskap som kanske aldrig borde ingåtts, en uppväxt som kantats av tystnad och falska motiv. Alla har de minnen som präglat dem. Men har de samma bild av vad som hände i villan där de bodde?

Hela mitt hjärta handlar om en mors värsta mardröm. Om hur rädslan för att lämnas och såras till slut blir så stor att ett liv i ensamhet är enda utvägen. Tills hjärtat en dag slår nya slag och vill något annat.

Oj så fast jag blev från första sidan. Den här berättelsen om familjehemligheter, svek och om att inte duga är skriven på ett naket, inkännande och fängslande sätt, som gör att sidorna bara flyger iväg. 
Jag blev så berörd och ibland rullade tårarna och hela jag fick ont i hjärtat. Jag tycker att Anne har fångat känslor som gör ont på ett otroligt äkta sätt och förmedlar dem så man verkligen kan förstå Livias förtvivlan.
Enda jag hade emot boken var slutet, men det tänker jag inte skriva om pga spoilervarning.
"Oförglömlig läsning om ensamhet och rädsla som flätar samman en splittrad familj och deras trauman." Emmie Spånberger, BTJ

Jag laddade även ner boken för att lyssna under mina promenader men Anna Harling fungerade inte alls för mig som uppläsare så jag valde att inte lyssna.

Tack LB förlag och Anne för att jag fick läs den här boken.

Författare: Anne Liljeroth 
Titel: Ett rent samvete
Utgiven av Lbförlaget
Ljudbok: Anna Harling

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar