lördag 26 augusti 2023

Rotfast - Malin Sanglert



Det var Haldis fel att hennes lillebror försvann i urskogen.
Familjen splittrades, men trots att det är över trettio år sedan kan hennes dominerande far inte lägga det förgångna bakom sig. Haldis har i alla år strävat efter botgöring, och när fadern äntligen flyttar till ett äldreboende hoppas hon på att få en nystart i livet. Hon drömmer om att få flytta in i barndomshemmet som nu står tomt, fastän skogen utanför skrämmer henne.

Hon uppehåller sig i huset mot sin fars vilja, och snart gör hon upptäckter som skakar henne in i märgen. Det verkar inte som om hon fått veta hela sanningen om sin mamma, och när hon börjar gräva kryper minnena närmare än någonsin. Kanske är det inte bara Haldis som borde vara rädd för skogen?



Rotfast är andra boken i en serie fristående spänningsromaner om arv och familjehemligheter. En suggestiv berättelse förlagd till det svenska inlandet, där höstmörkret är på väg att ta över och de uråldriga träden kastar en olycksbådande skugga över Haldis och hennes barndomshem.

“Romanen är välskriven, originell och hantverksmässigt imponerande, med en kuslig, krypande känsla som inte släpper taget.”
– Christine Karlsson, BTJ, betyg 4 av 5

MINA TANKAR

Hon har gjort det igen, om debutromanen var bra, så var den här ruggigt bra!. Det här är en av årets bästa spänningsthriller enligt mig!!!

Det är spänning från start som kryper in under huden. Den är tät, den är olustig (på ett bra sätt), och den är briljant.
En 
thriller som är välstrukturerad och smart med härliga vändningar. Som dessutom har ett bra språk samt fina miljöbeskrivningar, allt som allt en riktig bladvändare.

Huvudkaraktären Haldis porträtteras på ett genuint och äkta sätt och jag ser henne framför mig och hennes kamp med sin störda pappa får mig att må illa. Så bra gestaltningar av så väl Haldis som fadern. 

Rekommenderas till dig som gillar täta, nervkittlande och spännande böcker som verkligen inte är förutsägbara.
Jag har såväl läst som lyssnat , trots att uppläsaren inte tillhör mina favoriter, så fungerar hon bra i den här boken.

När kommer näste Malin? 

Titel: Rotfast
Författare: Malin Sanglert
Förlag: Bokfabriken




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar