söndag 20 september 2020

Droppen Dripp på äventyr - Camilla Dahlsson & Jenny Lindqvist

 

Bild jennyillustration

Alltså vilken helt underbar bok. Boken vänder sig till åldern 3 - 6 år men kanske jag inte riktigt instämmer där. Möjligtvis om man läser bilderna och hoppar över texten för de minsta. Texten passar nog lite äldre barn. Mitt lilla barnbarn tre år fixade inte att jag läste texten utan vi läste bilderna och då funkade det bra.

Jag kan tänka mig förskoleklass men även upp till årskurs tre skulle kunna ha stor behållning i arbete om vatten i skolan. Jag kan inte annat än instämma i den här recensionen.

Bild jennyillustration



Texten redogör sakligt vad som händer Dripp och Doris. Genom dialogen förklaras sammanhangen för Dripp och läsaren (kranvatten, reningsverk, is). Bilderna fyller sidorna och visar Dripps äventyr ur ett spännande mikroperspektiv och är fyllda med rörelse. Boken fungerar säkert bra som inspiration vid temalektioner om vatten.
Publiceras i BTJ-häftet nr 18, 2020.
Lektör Tine Billing
En sak som jag hade velat se annorlunda är texttypsnittet, jag störde mig lite på detta typsnitt men det är ju en smaksak.
Men jag säger bara WOW vilka bilder. Alla bilder är Jenny Lindqvist fantastiska illustrationer som man kan titta på hur länge som helst. Jag njöt verkligen av dem.


Extra bra tycker jag är faktasidorna på slutet "Lite om vatten" och "Kretslopp"

Handling
En dag bestämmer sig Droppen Dripp för att regna ner över Sverige tillsammans med vännen Doris. Det blir ett äventyr som tar dem till en bäck och en sjö, till diskbaljor och genom avloppsrör. Dripp och Doris får testa att avdunsta, frysa till is och till och med att bli uppdruckna.

I "Droppen Dripp på äventyr" får vi följa vattnets kretslopp på ett lekfullt sätt.
Häng med du också!


Bild jennyillustration 

Författare: Camilla Dahlsson
Illustratör: Jenny Lindqvist
Titlel: Droppen Dripp på äventyr
Utgiven av: Kikkuli Förlag
Betyg: 4 🌟🌟🌟🌟
Ålder: 3 - 6 år
Finns hos
Bokus adlibris
Omnible - hittar bästa priset på boken åt dig



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar