torsdag 12 december 2019

Babar x 2 - Jean de Brunhoff

Jag och mina barnbarn har fått nöjet att läsa och recensera två helt ljuvliga böcker om Babar. 
Sagan om Babar den lilla elefanten och Babar och jultomten


För mig blev det här en riktig nostalgitripp då jag som liten fullkomligt älskade den här underbara elefanten och hans familj. När jag sedan fick egna barn hade de inte en chans att undkomma Babar som godnatt saga och nu sitter jag här och läser samma saga för mina barnbarn. Visst är det en underbart.

Jag blev lite nyfiken på historien om Babar så jag googlade om honom och på Wikipedia hittade jag;
Babar föddes och växte upp i djungeln. När hans mamma dödades av en tjuvjägare, som ville åt hennes betar, flydde han till storstaden och togs om hand av en gammal dam, Madam. Denne lärde Babar mänskliga särdrag, och när Babar till slut återvände till djungeln utropas han till kung, och döpte sin stad efter sin stora kärlek Celeste - Celesteville. 

Efter att ha gift sig med Celeste, som även är hans kusin, flyttar paret in det kungliga slottet i Celesteville, där barnen Pom, Flora, Alexander och minstingen Isabelle föds. I slottet bor också flera goda vänner till familjen: förutom Madam finns där Babars båda rådgivare Cornelius och Pompadour, hans kusin Arthur och barndomskamraten Zephir, en busig apa. (Wikipedia)











De klassiska barnböckerna om elefanten Babar skapades från början av Cécile de Brunhoff som en godnattsaga åt familjens två barn, Mathieu och Laurent.

Historien blev så populär att barnen bad sin pappa, konstnären Jean de Brunhoff, att illustrera den. Jean fortsatte sedan att skriva och illustrera ytterligare sex Babar-böcker som gjorde serien älskad världen över. Den första boken i serien publicerades för snart 90 år sedan. I dag utgör de en oersättlig del av barnbokslitteraturen. (Modernista)


Mitt omdöme
Det som gör att jag är så förtjust i dessa böcker är alla detaljrika bilder, de gör att man kan läsa böckerna för barnen även om de är i olika åldrar. Jag satt tillsammans med tre av mina barnbarn, 5, 2 och 1 år, alla satt andäktiga och vi läste både texten och bilderna, det var magiskt. Tänk, trots Babars ålder, det är snart 90 år sedan han föddes, så är han fortfarande still going strong. 

Barnbarnen verkade gilla dem och ville helst ta med dem hem till sig, men då satte mormor stopp för det hela. Dessa ska vi läsa hemma hos mig.

Otto, Joseph och Ellen hälsar, tack Modernista för att vi fått läsa och tycka :) 

Författare: Jean de Brunhoff
Titlel: Sagan om Babar, den lilla elefanten ISBN 9789176453476  
Babar och Jultomten ISBN9789176453445
Utgiven avModernista 
Betyg: 5 🌟🌟🌟🌟🌟
Finns hos
Bokus 
Adlibris
Omnible - hittar bästa priset på boken åt dig

Översättare: Ingrid Prytz
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar