söndag 3 oktober 2021

Snabba frågor - Adéle Jordan



Tack för att jag fick intervjua dig! 


Vem är du? Beskriv dig med tre ord.
Oj vad svårt! Jag får nog säga,

- positiv 
- känslosam 
- lite obeslutsam.


Vilka bok/böcker har du skrivit?  

Jag har skrivit två böcker:
Kärlek, svek och smaragder som kom ut 2019
Svartsjuka, vänskap och akvamariner som är helt färsk!
Båda är inom genren Romance/Feelgood och båda utspelar sig främst på Irland.


Varför ska mina följare läsa den/dem? Ge tre argument. 
Om man gillar en blandning av dramatik, romantik och spänning ska man läsa mina böcker. Folk har även sagt om min första bok att den var väldigt lättläst då det är korta kapitel i den. Personer som knappt hade läst böcker innan läste ut den på bara några dagar av den anledningen.
Svartsjuka, vänskap och akvamariner som jag är aktuell med är en fristående uppföljare till Kärlek, svek och smaragder.

Här får läsaren främst följa nästa generation då det har gått lite drygt tjugo år sen händelserna i första boken fick sin upplösning. Särskilt får vi följa Michelles dotter Marie när hon beger sig till Irland för en händelsefull sommar hon sent ska glömma...

Men trots att nästan allt fokus ligger på Marie har jag inte glömt mina gamla karaktärer, det var ju på grund av eller tack vare dem som jag ville skriva en uppföljare, men de får i den här historien fungera lite mer som bikaraktärer.

Vad inspirerade dig att börja skriva?
Jag har alltid älskat att läsa böcker, men också att skriva, har bland annat skrivit för några lokala tidningar. För några år sen ploppade en tanke, en historia upp i mitt huvud. Just då höll jag på med min C-uppsats, men när jag av en slump hittade en skrivkurs online valde jag att ta det som ett tecken.
Senare samma år åkte jag på en intensiv skrivkurs i New York och året efter släppte jag min debutroman på Bokmässan i Göteborg! Det var för övrigt första gången jag besökte den.
Lite kul kuriosa: Jag har fortfarande inte skrivit klart min C-uppsats och det ursprungliga bokprojektet blev det ingenting med, jag kommer knappt ihåg vad det handlade om!


Vilka tre böcker får vi inte missa att läsa?
Förutom mina egna då hehe!
Gud, det här var jättesvårt! Om jag ska välja tre böcker inom Feelgood får det bli:


  • Brevvännerna av Eli Åhman Owetz
  • Minns oss som nu av Anna Lönnqvist
  • P.S. Jag älskar dig! av Cecelia Ahern (älskar för övrigt alla hennes böcker)!
Och så vill jag även nämna en som inte är Feelgood men som ändå är en utav mina favoritböcker för i år:

Evelyn Hugos sju äkta män av Taylor Jenkins Reid


Vilken dold talang har du?
Jag är ett enormt Westlife fan och har varit det sen de kom med sin första singel och sitt första album 1999! Jag vet allt om bandet och det jag inte vet är troligtvis inte värt att veta heller, hehe!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar