söndag 24 oktober 2021

Rosenträdgårdens hemligheter - Katrine Wessel


Mina tankar
Jag måste nog säga att den här serien växer och blir bara bättre för varje bok jag läser. Jag tycker att såväl persongalleri och drivet lyfter för varje del i serien. Ja allt känns bättre och mer genomtänkt.
I denna del precis som i de tidigare så bjuds vi på en hel del dramatik, kärlek och familjehemligheter och dessutom härliga miljöskildringar. 

Återigen fokuserar Katrine på de starka kvinnorna och de får verkligen ta plats och göra sina röster hörda.  
Överlag är jag ju väldigt svag för historiska romaner och den här serien som handlar om överklassfamiljen Winther är inget undantag. En serie som utspelar sig i slutet av 1800-talet i Norge.


Det bästa med den här serien är att de kommer ut ganska tätt och det är kanon för då har man storyn kvar i huvudet och det är bara att sätta tänderna i nästa del.

Som jag skrev i tidigare inlägg så känns det som om det här är en serie som skulle passa finfint för att bli en Tv- serie, den är verkligen filmisk.
Jag har både lyssnat och läst boken och kan verkligen rekommendera både och.

Boken 


Rosenträdgårdens hemligheter (3)

Rose Winther är bortskämd och envis och hon drömmer om den stora kärleken. Efter en olämplig romans skickas hon iväg till morföräldrarna på den engelska landsbygden. Utan några förväntningar anländer Rose till Oaktree Manor, där blir hon kyligt mottagen. Hennes morfar ligger för döden, mormodern är sträng och otillgänglig, medan faster Elizabeth bara är tyst och drar sig undan.


Långsamt rullas familjehemligheten upp, den som för många år sedan gjorde en varm och kärleksfull familj till en kall och olycklig sådan. Är försoning möjlig? Så kommer Oaktrees arvinge Dimpy Ashmore på besök. Rose har föreställt sig en gammal trist man, men han är ung och stilig. Med sig har han sin ginälskande och frispråkiga mor Lillian som bara längtar efter att få ta över godset. Snart går det upp för Rose att hon älskar Dimpy, men han avvisar henne gång på gång. Vad ska hon göra för att vinna hans hjärta?



 
Bokprataren: En ny tid - Katrine Wessel (1)

Författare: Katrine Wessel
Titel: Rosenträdgårdens hemligheter 
Utgiven av: Bokförlagetpolaris

Betyg: 4 💜💜💜💜

Ljudbok: Viktoria Flodström /storytel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar