tisdag 19 oktober 2021

Att välja ett liv - Marie Lok Björk

Mina tankar
Jag är beredd på att säga att det här är redan en klassiker om svensk historia och framförallt om kvinnors öde med början i 1920-talets Sverige. 
Ottilias envisa kämpaglöd för att skapa trygghet och värdighet för sina barn och sig själv går in under huden och jag känner hur jag bara vill krama om henne för den styrka och mod hon visar.
Språket och närvaron i texten är så rätt så tidsenlig att man är med Ottilia i hennes berättelse. Personer och miljöer beskrivs men inlevelse och med den rätta andan.

En bok som jag sträckläste. Jag älskar hur boken grep tag i mig från första sidan och att den med sitt djup fick mig att tänka till många gånger.
LÄS!
Bokomslaget är dessutom ett av de vackraste omslag jag någonsin sett.

Boken 
Att välja ett liv är en verklighetsbaserad roman som lyfter fram ett kvinnoöde i början av förra seklet. En bok i samma anda som Moa Martinssons älskade statarromaner - om en kvinna som går från välstånd till armod, men hela tiden står upp för sig själv och sina barn.

Året är 1921 och handlardottern Ottilia har länge sett fram mot sin 21-årsdag. Myndighetsdagen, då hon äntligen ska hon berätta för föräldrarna om sin hemliga kärlek.

Men lantarbetaren Åke anses inte vara ett gott parti och Ottilia ställs inför ett omöjligt val. Fem år senare är hon en ensamstående tvåbarnsmamma som arbetar som statare på Överjärva gård utanför Stockholm. Tillvaron är tuff, men hon har tagit makten över sitt eget liv. Och kanske finns kärleken där hon minst anar det.

Tack Marie att din underbara bok fick flyttahem till mig. 

Författare: Marie Lok Björk 
Titel: Att välja ett liv 
Utgiven avBazar förlag
Omdöme: 💜💜💜💜💜 ++

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar