tisdag 28 september 2021

Räkna hjärtslag - Katarina Widholm

💁 Mina tankar

Oj så jag gillar den här boken. Den är spännande, varm och fylld av värme och kärlek.
Den är lättläst och språket känns tidstypiskt och så även karaktärerna och miljöskildringarna.

Jag gillar författaren lyckas att förmedla äkthet och att man kan få känslan av att befinna sig i såväl Stockholm som Uppsala men även på den gård som Betty lämnar i Hudiksvall.
Det realistiska berättandet som Katarina har hur ett hembiträde hade det under den här epoken och hur nazismen kunde prägla och förvrida huvudet på en del okunniga människor. Mycket starkt!

En roman som knackar på till mitt hjärta och jag släpper in den och där kommer den att få bo länge.
Jag är glad att det kommer fler i den här serien.

Räkna hjärtslag är författaren Katarina Widholms romandebut vilket är svårt att förstå då den är fantastisk på precis alla sätt som en fullfjädrad roman ska vara.

📓 Boken 
Året är 1937 och den 17-åriga Betty lämnar Hudiksvall för att bli hembiträde hos doktorsfamiljen Molander på Östermalm i Stockholm. Hon kämpar med långa arbetsdagar och doktorinnans nedlåtande attityd. Betty är oskuldsfull och bildningstörstande och inser snart att i storstaden finns det andra möjligheter och en betydligt större frihet än vad som fanns på hemorten. Inte minst växer en stark vänskap fram med Viola, hembiträdet i grannhuset. Genom böckernas värld kommer Betty i kontakt med Martin, en universitetslektor av judisk börd, och inleder med honom en omöjlig kärleksrelation.
Räkna hjärtslag är en berättelse om en ung kvinnas väg ut i livet, i en historisk tid som liknar vår egen. 

Titel:Räkna hjärtslag 
Författare: Katarina Widholm
Omdöme: 🌞🌞🌞🌞🌞

4 kommentarer:

  1. Super fint, tack för boktipset! Denna ska vi lyfta på biblioteket

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så glad jag blir! Den är fantastisk 😍 TAck för att du berättar.

      Radera
  2. Tack för tipset! Jag tror att det här blir en av årets favoritböcker!

    SvaraRadera