onsdag 8 september 2021

Snabba frågor - Anna Platt

 

Tack Anna för att jag fick ställa några snabba frågor till dig.
Bild:Ng Agerberg

Vem är du – beskriv dig med 3 ord

  • Förvirrad
  • Fantiserande 
  • Författare


Vilka bok/böcker har du skrivit?


Jag har skrivit tre böcker för barn, ”Här är Ester Arg och Daisy Galej”, ”Ester Arg och Daisy Galej firar födelsedag” och ”Sahar som inte syns”. Jag har även skrivit romanen ”Vi faller”.


Nästa år kommer två nya barnböcker och en andra roman.


Varför ska mina följare läsa den/dem?


Ester Arg och Daisy Galej är två damer som är väldigt olika varandra. De ser världen på skilda sätt; Ester är alltid arg, Daisy är alltid glad. Men trots det är de bästa vänner som tycker om att fika, lösa melodikrysset och spela krocket tillsammans.


Det är en bok där känslor firas och där ilska inte problematiseras vilket ofta kan vara fallet, särskilt när det gäller tjejer. Min ambition har varit att skriva en bok som både barn och vuxna kan roas av. Maria Källström som illustrerat är en magisk konstnär och jag tycker bilderna är fantastiskt fina.


Vad inspirerade dig att börja skriva böcker?


Jag har skrivit berättelser sedan jag var liten och jobbar sedan femton år som manusförfattare för film och tv. Att skriva böcker har alltid varit min dröm.


Vilka tre böcker får vi inte missa att läsa?


Jag är uppvuxen i USA så när det gäller barnböcker är mina favoriter amerikanska:


  • Unga kvinnor av Louisa May Alcott. 
  • Till vildingarnas land av Marice Sendak. 
  • Och trädet var lyckligt av Shel Silverstein.


Vilken dold talang har du?


Åh, vilken svår fråga! Men jag är väldigt filmintresserad och är bra på att kunna namnge birollsskådespelare, i synnerhet sådana som figurerar i 90-talsfilmer. Tyvärr inte någon särskilt användbar talang annat än i Trivial Pursuit-sammanhang. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar