tisdag 4 februari 2020

Hjärtnot - Margit Walsö

Jag kan inte annat än instämma i det här citatet som finns på Sekwas webbsida där jag läste presentationen av den här fina boken,
“Margit Walsø har skrivit en stämningsfull roman om svek, längtan och jakten på essensen i tillvaron.” Verdens Gang

Eftersom parfymtillverkning står i centrum i hela berättelsen och mycket kretsar kring olika tillverkningsprocesser och dofter tycker jag det blir lite för mycket och för ingående av dessa partier. Vilket gör att jag känner lite tristess i läsningen.Det lite tid för mig att komma in i boken då tempot är ganska långsamt och själva storyn ganska tunn.

När jag väl kommer in i storyn så är den mycket snabbläst men jag ska villigt erkänna att jag skumläste en del partier om blommor, dofter essenser och annan teknisk beskrivning om parfymtillverkning.
Du får kunskap om hur parfym tillverkas, en del familjehemligheter, kärlek och följa med till ett vackert Provence.

Handling
Ingrid är tjugofem år och vantrivs på jobbet vid ett laboratorium i Trondheim. En dag hittar hon en samling essenser i barndomshemmets källare, sådana man använder för att göra parfymer. Hennes far hade uppenbarligen hemligheter som gick i graven med honom, men kanske kan hon finna svaren i parfymens huvudstad Grasse i Provence. Spåren leder henne till den mystiska Sonia Richard på en berömd parfymfabrik, med kunder som Chanel, Dior och Guerlain.

Ingrid lyckas få jobb på fabriken, men avslöjar inte för Sonia vem hon är. I parfymbranschen råder hård konkurrens om att skapa nya syntetiska doftmolekyler för att ersätta naturliga råmaterial. Det skapar oro bland invånarna i Grasse, som i alla tider levt av sina apelsinträd, rosor, jasminbuskar och lavendelfält. Den krävande isdrottningen Sonia är en legend inom parfymens värld, men inte ens hon kan förneka att Ingrid har verklig talang. När fabrikens framtid hotas kommer alla hemligheter upp i ljuset och ställer de två kvinnorna inför avgörande vägval.
Tack för recensionsex.
Författare: Margit Walsö
Titlel: Hjärtnot 
Utgiven avSekwaförlag, Norra
ISBN:9789188911087
Betyg: 3🌟🌟🌟
Finns hos
Bokus  & Adlibris
Omnible - hittar bästa priset på boken åt dig
Läs även andra bloggar om boken
bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar