onsdag 5 februari 2020

Terapeuten - Helene Flood



Historien är skriven ur Saras perspektiv, jaget, vilket jag oftast inte tycker om, men i den här boken fungerar det riktigt bra
Det är en spänningsroman som kryper in under skinnet, där finns den där känslan av pirr och av obehag. Den psykologiska strängen darrar betänkligt och under läsandets gång så sker några riktiga vändningar och tvister. Författaren har på ett skickligt sätt byggt upp karaktärerna och intrigen och storyn håller hela vägen in i mål. Något Helene lyckas briljant med är att tråckla i hop nutid och dåtids bitarna på ett mycket elegant sätt.
För mig var boken en fullträff som jag inte la i från mig förrän jag läst klart den. Jag blev till och med tvungen att ladda ner den på Storytel för att lyssna i bilen till och från jobbet. Upplösningen blev inte alls som jag hade förväntat mig och det om något gör att jag varmt rekommenderar denna förträffliga spänningsroman. Den är väl värd att läsas.
Spännande, nervkittlande och extremt välskriven!

Handling
Den unga psykologen Sara driver en privatpraktik för ungdomar från ett kontor ovanpå garaget i den stora, ärvda villan hon håller på att renovera med sin ambitiösa överarbetade arkitektman Sigurd.

Men det går trögt med både jobb och renovering och en dag lämnar Sigurd ett svårtolkat meddelande på Saras telefonsvarare för att sedan försvinna. Det gamla halvfärdiga huset känns långtifrån tryggt. Föremål försvinner och dyker upp igen, och är det fotsteg Sara hör från vinden om natten?

Terapeuten är en laddad, oförutsägbar spänningsroman om att vara vilsen i livet, om felval och förödande självbilder. En berättelse där inget är vad det ser ut att vara. Helene Flood hyllades enhälligt av kritikerna som en förnyare av spänningsgenren när debuten Terapeuten gavs ut i Norge.


Författare: Helene Flood
Titlel: Terapeuten
Utgiven av: bokförlagetpolaris
ISBN: 9789177951179
Betyg:5 🌟🌟🌟🌟🌟
Finns hos
Bokus  & Adlibris
Omnible - hittar bästa priset på boken åt dig

Läs även andra bloggar om boken

2 kommentarer:

  1. Tack för bra tips! /Carl på www.svenskaljudböcker.se

    SvaraRadera
  2. Hoppas du gillar den. Jag älskar den =)

    SvaraRadera