onsdag 18 november 2020

Fyndiga uttryckens ABC , Bland eldiga bakar och hungriga vargar - Mia Kim


Det här är andra boken som Mia Kim skriver om ord och uttryck som kan vara kluriga i vårt språk.
Precis som den första boken Kluriga ordens ABC  älskar jag uppföljaren Fyndiga uttryckens ABC.
Jag reflekterar fortfarande över om boken verkligen ska läsas för en treåring om man tänker på utbytet av texten. Visst kan man läsa och förenkla och prata om bilderna men att de ska klara av att förstå innebörden är jag tveksam till.

Jag gillar rimmen men även den pedagogiska aspekten och de fina förklaringarna som finns till varje uttryck som till exempel, 



                                                  Sväva på moln

                                           "När allt känns fjäderlätt
                                       och leendet är stort och brett 

                                         Då skimmrar allt och lyser
                                         För en är lycklig och myser"

                                                                                                Mia Kim 

Illustrationen till denna lilla vers är gjord av Karin Holmström och är ju helt magisk till den texten. Många bilder är väldigt detaljrika och speglar texten på ett mycket bra sätt. Det finns massor att prata om till bilderna såväl som till texten.


Dessutom så får vi en förklaring,

"När någon svävar på moln är hen väldigt lycklig. Det går förstås inte att faktiskt sväva på moln eftersom moln består av vattendroppar eller iskristaller. Men när du är lycklig och glad kan allting känna lätt, ungefär som om du svävar fram... Lycka är en känsla som gör att vi mår gott..." 
Jag jobbar som Sfi lärare och vi har haft oerhört stor nytta och glädje av den första boken och jag kommer definitivt att fortsätta jobba med dem båda på mina lektioner eftersom eleverna älskar dem. Och jag med. Det är faktiskt något jag saknat i min Sfi hylla med läroböcker.
En sak jag funderar över är varför Mia använder en som pronomen, det blir lite svårt att förklara till mina grammatikfreak i klassen.  Som i meningen "kan en ha eld i baken".



Sagt om boken:
Fyndiga uttryck från A till Ö!
Kan en ha eld i baken samtidigt som en har is i magen?
Tappar en hakan av att vara ute och cykla?
Och kan den som pratar i nattmössan stå vid sitt ord?

Bilderna är genomgående inkluderande och innehåller en hel del att titta på och emellanåt också att fundera över. Efter varje vers finns en förklarande kommentar, som utmynnar i en fråga till läsaren. De pedagogiskt förklarande texterna tar på så sätt ner den språkliga kreativiteten till en fråga om våra beteenden i vardagen, vilket gör boken användbar i samtal med barn, såväl enskilt som i grupp. De fyndiga uttrycken konsumeras bäst i lämpliga doser, för yngre barn med en vuxen uttolkare som stöd. Innebörden av de här rätt speciella talesätten är upplysande och roande för alla, oavsett ursprungligt modersmål.
Gunnar Åberg, BTJ

Tack snälla Mia för mitt recex. Lycka till!

Författare: Mia Kim
Illustratör: Karin Källström
Titlel: Fyndiga uttryckens ABC , Bland eldiga bakar och hungriga vargar
Förlag
OLIKA förlag 
Läsålder: 3-6 år ( jag tycker förskoleklass och uppåt)
Betyg: 5 🌟🌟🌟🌟🌟
Finns hos
Bokus,  Adlibris 
 OLIKA förlag 
Omnible - hittar bästa priset på boken åt dig
bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar