torsdag 12 november 2020

Nio Liv - Emelie Schepp

Mina tankar om boken

Säger bara Emelie Schepp, hon gör det gång på gång och inte blev jag besviken den här gången heller.
Återigen fångar Emelie mig från första raden.
Vad är det då som gör att jag gillar Emelies böcker så mycket? För mig är det nog drivet i hop med det rappa språket och hennes konst att hålla läsaren på halster. Dock kan jag känna att själva grundstoryn i boken är den samma som i tidigare böcker, syster aktar sig för bror och klarar sig och så kommer cliffhangern på slutet. Kanske det måste till en förändring där i syskonrelationen mellan Jana och Danilo. Något måste hända. 
Trots allt så älskar jag den här serien, de har blivit min familj på något konstigt sätt och den boken är en mycket spännande och fartfylld bok med intressanta vändningar.

Ett tips ha gott om tid för börjar du så lägger du inte ifrån dig den fören den är slut och då med en känsla av tomhet. Eller också gör du som jag. varvar läsning  och lyssning för att man måste bara fortsätta. Man vill veta, vem och varför!



Bokens handling
En tidig aprilmorgon sprids en film på en ung man på Youtube. Han är misshandlad och har en sprängladdning fastsatt om kroppen. Polisen förstår att ett fruktansvärt öde väntar honom. De lyckas identifiera platsen men hinner inte fram förrän bomben exploderar. Det är den fjärde medlemmen i det kriminella nätverket Komados som har mördats på kort tid. Men rör det sig verkligen om samma gärningsperson? Kriminalinspektör Mia Bolander får hjälp av den nye utredaren Patrik Wiking att lösa fallen. Problemet är att ingen vill prata med dem. Ingen har hört något. Ingen har sett något. När Jana Berzelius dras in i utredningen inser hon att fallet har en direkt koppling till henne själv. Som åklagare har det alltid varit hennes uppgift att ta reda på sanningen. Nu får hon oväntad hjälp med att dölja den.
Nio liv är en högaktuell roman om våld och gängkriminalitet, och om de krafter som kan ta över när det finns något att skydda till varje pris.

Tack för recex.

Författare: Emelie Scheep
Titlel: Nio liv
Förlag: Harpercollins
Mitt omdöme: 5 🌟🌟🌟🌟🌟
Finns hos
Adlibris Bokus
Omnible - hittar bästa priset på boken åt dig
Storytel - Gunilla leining

Läs fler bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar