måndag 1 juni 2020

Kluriga ordens ABC - Mia Kim & Maria Källström


En trevlig ABC bok som tar upp lite annorlunda ord.

Jag tror att för en 3 åring kan den här texten kännas lite väl svår och jag tror att den passar bättre från förskoleklass och uppåt.
Jag gillar rimmen men även den pedagogiska aspekten och de fina förklaringarna som finns till varje ord.
   



Dessutom tycker jag om frågeställningarna som avslutar varje förklaring.

 Tex.
Ordet arbetsmyra - Ibland måste en arbeta för att lära sig något. Vad skulle du vilja lära dig?

Jag uppskattar också att boken har stor genus- och normmedvetenhet, och använder hen och en istället för "hen" och "en" där det annars skrivs "hon/han" och "man".

Jag kommer att använda de här kluriga orden i min SFI grupp, där kommer den också att fungera utmärkt.
Solkatter


Om boken
Kan en solkatt fånga en dammråtta?
Låter ett vrålåk mer än en rishög?
Kan en arbetsmyra göra latmasken en björntjänst?
Kluriga ord och kluriga tankar från A till Ö

Sagt om boken:
Varje uppslag bjuder på mycket att upptäcka och betrakta. De rimmade texterna är välkomponerade och lätta att läsa, innehållet i förklaringarna kortfattat och lättbegripligt, gärna med vuxen medverkan. Sammanfattningsvis är detta en ABC-bok som förmedlar språkglädje, gynnar språkutveckling och är kul att läsa många gånger, även för den som redan kan sitt alfabet.
Tine Billing, BTJ

OLIKA förlag tilldelades Rättvisepriset 2012 för sitt arbete för jämställdhet och jämlikhet i bokvärlden. MILJÖ OCH HÅLLBARHET: På OLIKA vill vi värna det hållbara och klimatkloka läsandet. Därför trycks våra böcker på andra sidan Östersjön, i Baltikum, på ett FSC-märkt papper och på ett tryckeri som är certifierat med Svanen. Lite närmare, lite dyrare, mycket bättre! 
Tack för recensionsex 💚

Författare: Mia Kim Illustratör: Maria Källström
Titlel: Kluriga ordens ABC
Förlag
OLIKA förlag 
Läsålder: 3-6 år ( jag tycker förskoleklass och uppåt)
Betyg: 5 🌟🌟🌟🌟🌟
Finns hos
Bokus,  Adlibris 
 OLIKA förlag 
Omnible - hittar bästa priset på boken åt dig
bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar