söndag 29 november 2020

5 snabba frågor till Lotta Hoffback - Kaljo



Tack Lotta för att jag fått läsa din härlig bok och att jag fått fråga dig fem snabba frågor.

Vem är du – beskriv dig med 3 ord

  • Öppen
  • Pratglad
  • Nattuggla


Vilka böcker har du skrivit?

EN Ö MITT I HISTORIEN, barnbok som blandar historiska händelser med sagor och legender i ett familjeäventyr kring Vättern och Visingsö. Där har hänt mycket spännande saker, ön har spelat en stor roll i den svenska historien långt tillbaka i tiden. Magnus Ladulås kungaborg finns där fortfarande att se även om stora delar av den försvunnit ner i vattnet. Fler andra kungar har levat och dött på ön.

En av färjorna dit heter Ebba Brahe och jag råkade veta att den "riktiga" Ebba på 1600-talet bodde i Tallinn, då Estland var en del av Sverige. Jag visste också att hennes släkt bodde på slottet Visingsborg, som man ser den mäktiga ruinen av direkt man kommer till Visingsö. Vår familj bor vid Vättern, maken och sönerna härstammar från Estland och jag började skriva ner hur våra länder genom tiderna delat sin historia. Mest för pojkarnas skull så att de skulle känna att det inte är så annorlunda att komma från ett grannland. Världen har alltid förändrat sig, folk i alla tider har flyttat runt och skaffat sig ett liv i andra länder av olika skäl. Barn kan ha nytta av att veta sådana saker.

Boken påbörjades när pojkarna var små (de hann bli ganska stora innan den var klar..). Då jag kollat att all historisk fakta var korrekt visade jag manuset för min skrivarcoach, detta var hans svar:

"Lotta, den här boken är säkert intressant för din familj, men den är jäkligt tråkig. Skruva till den, ge den ett Harry Potter-stuk med lite magi"

Så jag tog färjan till ön en regnig höstdag och hyrde in mig på pensionatet därute som enda gäst. Efter att ha läst in mig på de sagor och legender som fanns om trakten skrev jag om alltihop. Hittade också en illustratör, med rötter vid västra Vätterstranden som gjort jättefina bilder till varje kapitel. Har man barn som tycker om högläsning, eller om man som vuxen har barnasinnet kvar, då passar "En Ö mitt i historien" bra.

Att jag skulle skriva en barnbok förvånade nog min omgivning. För all del har jag alltid skrivit. Kåserier, slogans, noveller och en egenutgiven bok OSORTERAT med utvalda inlägg från tiden som bloggare på Expressen. Medverkat i fler antologier med skriverier i de mest skiftande ämnen. Men aldrig skrivit en saga.

Varför ska mina följare läsa dem? 
Nästa barnbok är precis påbörjad och kan förhoppningsvis bli klar om ett år. Eller två. Beroende på vad som hamnar i vägen för skrivprocessen (som alltid). Den är tänkt som en fristående fortsättning på En Ö och kommer att utspela sig kring en annan stor sjö, Vänern.  Vid vars strand jag är uppväxt. Där finns lika mycket legender och berättelser som om Vättern.

Håller också på med ett par andra projekt, ett av dem är flygledarminnen från mitt yrkesliv. Har jobbat runt om i världen, det finns mycket att berätta kring det.

Vilka tre böcker får vi inte missa att läsa?

Lille prinsen av Antoine St Exupery
Alkemisten av Paulo Coelho
En dag i Ivan Denisovitjs liv av Alexander Solsjenitsyn.

Som jag beskrev mig själv så är jag en öppen person och har inte så mycket dolt för min omgivning.  Varken talanger eller det jag är helt oduglig på. Men en lite ovanlig hobby jag hade under skoltiden var att lära mig udda ord på främmande språk. Ord som jag tyckte lät roliga men aldrig tänkte använda.
Typ:
Pamplemousse (franska för grapefrukt som jag absolut inte tycker om)
Shuttlecock (badmintonboll på engelska, helt onödigt för en som har noll bollsinne) ja, ni fattar. Hade varit bättre om jag lagt energin på ord jag kunde ha nytta av!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar