söndag 15 november 2020

Intervju med Helene Sjöman

Ett stort tack till Helene att du vill samarbeta och att jag får lotta ut dina böcker på instagram.



Vem är du – beskriv dig med 3 ord

Oj så svårt med bara tre ord ... Men det får bli:
Familjekär, känslosam, chokladälskare:-)

Vilka böcker har du skrivit? Varför ska mina följare läsa dem? 

Jag har skrivit "Östermalm-Rivieran tur och retur" och "Östermalmskarusellen", som båda är feelgoodböcker som även innehåller en liten deckargåta. Huvudkaraktär är juristen Pauline. Jag tror att den som uppskattar romantik, härliga relationer, ett persongalleri om flera generationer och där handlingen utspelar sig i mysiga, fina miljöer, med en godhjärtad (om än ibland lite klantig ...) huvudkaraktär i centrum, kommer att tycka om böckerna. 


Den som också gillar lite insprängd spänning, men utan blod och svärande poliser, kommer att bli ännu mer nöjd. Alla som vill återuppleva sommarkänslan ska välja "Östermalm-Rivieran tur och retur", medan den som längtar efter julstämning ska läsa "Östermalmskarusellen", som utspelar sig i juletid och tar sin början på första advent. I båda böckerna får läsaren drömma sig bort lite genom att handlingen utspelar sig både i Stockholm/på Skansen och på Franska Rivieran (och för bok nr två, även en oväntad, mycket exotisk plats).


"Östermalmskarusellen" är en fristående uppföljare, som är mer fartfylld än den första boken om Pauline, men för den som vill läsa båda rekommenderar jag att de läses i "rätt ordning". (Jag har också (tillsammans med en kollega) skrivit "Arbetsrättens begrepp A-Ö", som uppdateras årligen och kommer i sin sjätte upplaga i januari. Den rekommenderar jag om någon har svårt att somna, haha. Eller för den som snabbt och enkelt vill få koll på vad som gäller i arbetslivet. Men direkt kul är den inte:-).)


När kommer nästa bok?

Östermalmskarusellen är ju helt nyutkommen och jag har precis börjat skriva på tredje boken om Pauline, så det dröjer nog minst 1 år innan den är klar. Den börjar med en kul scen med Pauline, hennes pojkvän (talar inte om vem det är, för att inte förstöra för den som ännu inte har läst Östermalmskarusellen ...), mamma Charlotte och pappa Joppa, som är på väg till en yogahelg på Orbadens Spa & Resort. Jag har massor av idéer för boken och den kommer att gå i stil med Östermalmskarusellen, d v s vara fullmatad med relationer och händelser och utspela sig i mysiga miljöer. Och jag skriver vidare under varje ledig stund!

Vilka tre böcker får vi inte missa att läsa?

I feelgood-genren tycker jag att både "Väninnan" av Denise Rudberg och "Vattenmelonen" av Marian Keyes är oslagbara. 
En annan bok som har fastnat hos mig och som jag har läst om flera gånger är "Inte utan min dotter" av Betty Mahmoody. 
Och så alla Agatha Christies böcker förstås! Men oj, nu blev det visst fler än tre ...:-)

Vilken dold talang har du? 
Alla som känner mig vet att jag älskar att dansa folkdans (har dansat i Skansens Folkdanslag sedan jag var 6 år, först i barnlaget), men för den som inte har träffat mig förut är det förmodligen en dold talang. Och så är jag bra på att göra riktigt goda chokladbollar:-).






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar