lördag 6 februari 2021

Hjärtlinjer - Brit Bennett


Jag var fast direkt och jag släppte inte boken för än jag läst sista raden. Jag har dessutom lyssnat då jag diskat, lagat mat och promenerat, så bra var den här boken.
Det här är en mycket tänkvärd berättelse om två kvinnors (tvillingar) olika sätt att hantera att de är svarta i ett samhälle där man bör vara vit. 
Jag måste medge att jag var lite orolig över att läsa boken då jag hade hört att den skulle vara så otroligt bra och extremt medryckande. Ja vissa hade till och med gått så långt att de ansåg att det här var en av de bästa böcker de läst. 

Men vet du, jag hade oroat mig helt i onödan, den här är så bra som jag hade hoppats på och jag kan bara säga LÄS, du får en bok med hög läsupplevelse, ett bra driv samt fina miljö- och personbeskrivningar.
 
Jag kan verkligen rekommendera den här om du är med i en bokcirkel och som av en händelse så finns det redan färdiga frågor.

Kuriosa: HBO har köpt rättigheterna till Brit Bennetts roman Hjärtlinjer

Handling

“Fångar läsaren och släpper aldrig taget … Fantastisk!” Los Angeles Times

Som barn gör tvillingarna Stella och Desiree allt tillsammans – till och med rymmer hemifrån till storstaden New Orleans. Som vuxna går de skilda vägar. Desiree får en dotter och flyr från ett destruktivt äktenskap. Stella försvinner spårlöst och förblir en gåta i många år. Tills en dag …

En morgon 1968 kommer en kvinna gående in i småstaden Mallard. Hon ser likadan ut som när hon lämnade staden tillsammans med sin tvillingsyster vid 16 års ålder – med ljus hy i samma färg som knappt fuktad sand och mörkt lockigt hår. Att det är Desiree som återvänt är uppenbart, trots att tvillingsystrarna var lika som bär. Hennes gång vittnar om en stolt och upprorisk personlighet, till skillnad mot systern Stellas eftertänksamma lugn. Vid handen håller kvinnan en flicka som är mörk som natten. Hon liknar inte alls sin mamma.

Desiree trodde aldrig att hon skulle återvända. Det var hennes idé att rymma till New Orleans, där hon hoppades slippa småstadens fördomar. Men första gången Sam slog henne började tanken ta form. De hade varit gifta i tre år då och hon tyckte fortfarande att det kändes som en smekmånad – tills hans hand for genom luften och träffade hennes mun. Tillslut insåg hon att hon måste fly innan han dödade henne. Så hon låtsades somna bredvid sin man en kväll, smög upp och packade hastigt en väska, tog dottern vid handen och sprang.

Vid det laget var Stella redan borta. Hon fick jobb på ett fint varuhus genom att låtsas vara vit, sågs strax efteråt tillsammans med en välklädd vit man på stan och försvann spårlöst en dag.

Men någon kommer snart att få upp ett spår. På en mörk pub i New Orleans tar Early, som hankar sig fram genom att jaga brottslingar och mördare, emot ett kuvert med foton på en förrymd hustru. När han öppnar det drar magen ihop sig. För första gången på tio år ser han ansiktet på kvinnan han aldrig slutat drömma om ... (Källa:Bonnisersbokklubbar)


Författare: Brit Bennett 
Titlel: 
Hjärtlinjer
Förlag: Albert Bonniers förlag
Omdöme: 5💚💚💚💚💚

Finns hos
Bokus & Adlibris
Omnible - hittar bästa priset på boken åt dig
Storytel -  Astrid Assefa



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar