torsdag 18 februari 2021

Amerikansk Jord - Jeanine Cummins


Som alla andra som inte varit först på att läsa så hade jag enorma förväntningar på den här romanen.
Och jag måste instämma i hyllningskören, det här är en otroligt bra bok. En bok som jag kommer att finnas kvar i mitt medvetande länge och det på grund av många olika faktorer.
Den är väldigt en oerhört stark läsupplevelse, den är mycket välskriven och trots det svåra innehållet så är den väldigt lättläst.
Den är hemsk, den är gripande, den är ruskig och den berör och rör om i hjärtat.  
Nog för att det är en fiktion så känner jag att det blev en riktig ögonöppnare för mig. Insikten över hur det är leva i ett land med kriminalitet och där våldet styr och bestämmer. 

Som läsare slängs jag bokstavligen in i en dramatisk handling som börjar när Lydia och Luca blir vittne till att 15 av deras familjemedlemmar blir mördade bara några meter ifrån dem. 

Jag har dock en sak som irriterar mig och det att en del av de spanska ord och uttrycken inte blivit översatta till svenska, det stör mig oerhört och jag retar mig på det genom hela boken
Därför blir mitt omdöme 4 + 
Bokens handling
Amerikansk jord är en bok du aldrig glömmer. En skrämmande aktuell och fullständigt uppslukande roman om en mor och en son på flykt – från Acapulco i Mexiko mot tryggheten i USA.

Nyss var ledaren för knarkkartellen Los Jardineros en omtyckt kund i Lydias bokhandel. Nu har han visat sitt rätta ansikte. Som hämnd för ett avslöjande reportage har hans män dödat hennes journalistmake och ytterligare 15 familjemedlemmar. Endast Lydia och den åttaåriga sonen Luca undkommer. De flyr, först på måfå, sedan norrut. På vägen möter de barmhärtighet och medmänsklighet men också livshotande faror.

Amerikansk jord är en oavbrutet spännande roman om hur långt vi är villiga att gå för att rädda dem vi älskar.

Tack Bazar för att jag fått läsa 

Författare: Jeanine Cummins
Titlel: Amerikansk Jord
Utgiven avBazar förlag
Omdöme: 👍👍👍👍 +

Omnible - hittar bästa priset på boken åt dig 
Storytel - Mirja Turstedt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar