söndag 21 februari 2021

Ellens val , det nya livet - Helena Dahlgren


Min passion för historiska romaner har alltid funnits och jag mår faktiskt som bäst när jag läser dessa. Dessutom har jag själv läst litteraturvetenskap och älskar vinklingen i den här berättelsen med alla litteraturhänvisningar och inslag om gamla svenska författare.

Jag tycker mycket om språket, person- och miljöbeskrivningarna samt tilltalande språket som drar in mig i berättelsen direkt från första sidan.
En fint berättad historia om framförallt vänskap och kärlek till familj men även kärlek till andra personer. 
Dessutom handlar den om kvinnors kamp för lika rättigheter och för att kvinnas rätt i såväl samhället i stort men kanske i Ellens fall i den akademiska värden. 

Det som gör att jag inte ger boken full pott är kanske att jag saknar lite driv i Ellens berättelse men berättarrösten i Ellens syster Isa gillar jag skarp och jag hade kanske önskat att den kommit fram lite tydligare. Kanske det kommer i del 2 då det såklart var en rejäl cliffhanger här. Det finns många frågetecken som ska rätas ut och jag vet ju att det här kommer bli många delar så det löser sig säkert i slutänden.  

LÄS!
Du får en gemytlig stund med en mysig och fin feelgood berättelse 
som beskriver hur kvinnors situation ofta kunde te sig under tidigt 1900 tal och om kärlekens kanske för oss väldigt annorlunda villkor. 
En bok som du kommer att sluka och förhoppningsvis älska.

Handling
Första delen i en unik och beroendeframkallande romanserie om kärlek och systerskap, i en tid av förändring. En stad, många drömmar. Året är 1915 och Ellen har just klivit av tåget i Ljungsala, en universitetsstad i södra Sverige. Hon har rest dit för att träffa sin syster, men blir snart indragen i stadens alla lockelser. Vänskap och kärlek uppenbarar sig och för första gången känner Ellen att möjligheterna är oändliga. Något väcks till liv i henne. Kanske kan även hon bli något? Men vägen mot drömmen visar sig bli svårare än hon först trott. I en värld där nytt och gammalt möts börjar kvinnor upptäcka nya vägar - i livet och i kärleken. Men inget kommer utan svårigheter.


Författare: Helena Dahlgren
Titlel: Ellens val , det nya livet 
Utgiven av: lovereads 
Betyg: 4📒📒📒📒

StoryteElla Schartner
Omnible - hitta bästa priset på boken åt dig

Tack  lovereads för att jag fick läsa.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar