fredag 2 oktober 2020

Kikkuli förlag - Barnböcker x 2

Handling
Vad är det för rysliga varelser som dyker upp utanför fönstret? Vågar Drutten och Plutten öppna stallets port för att se vad de vill? Drutten och Plutten Halloweenpartyt är den sjunde boken i serien om de tokroliga hästarna. Den här gången har de glömt bort att de blivit bjudna på Halloweenparty av sina vänner. De får bråttom att fixa maskeradkläder och väljer bus istället för godis när de uppvaktas på kvällen.

    


Mina tankar
Ytterligare en underbar bok om Drutten och Plutten som hittar på massa roliga saker. Bilder och text är perfekt anpassade utifrån den rekommenderade läsåldern 3 - 6 år. Texten är dessutom skriven på rim vilket barnen snabbt lär sig.
Färger och detaljer på bilderna uppmanar till massor av prat kring bilderna vilket är oerhört trevligt tycker jag.

Författare: Anna Hansson, Jenny Elverstig
Illustratör: Maria Keusseyan Andersson
Titlel: Drutten och Plutten ,Halloweenpartyt
Utgiven av: Kikkuli Förlag
Betyg: 5🌟🌟🌟
🌟🌟
Ålder: 3 - 6 år 
Finns hos
Bokus & adlibris  
Omnible - hittar bästa priset på boken åt dig



Utdrag ur recension:
Att ett av barnen satt i rullstol tänkte jag på från början, men jag verkligen älskar att jag inte förrän vid tredje läsningen inser att Tyra bär starka glasögon och att Bertil saknar sin ena hand. Även om vikten av samarbete framhålls i text och bild, så gissar jag att många barn, liksom jag som vuxen, främst ser detta som en rolig, spännande berättelse om att bygga en fin koja och våga sova i den.
Publiceras i BTJ-häftet nr 20, 2020.Lektör Åsa Österlöf

Precis så tänkte jag när jag läste, äntligen en bok som har många bottnar, människor med olika hudfärg men även barn som har olika funktionsnedsättningar, lysande. 
Fina bilder som är detaljrika, texten är på rim och lagom lång. Alltigenom en mycket trevlig bok som jag varmt rekommenderar.
 
        

Handling
Tre kompisar, en koja, en övernattning.
I mörkret lyser ögon, och konstiga ljud hörs.
Vågar de stanna kvar hela natten?

Fredagskväll i kompiskojan handlar om tre barn som bygger en trädkoja som de sover över i. På kvällen blir det lite kusligt men tack vare att de har varandra, peppande föräldrar och lite gott att stoppa i magen vågar de stanna natten lång.


Författare: Anna Hansson
Illustratör: Maria Keusseyan Andersson
Titlel: Fredagskväll i kompiskojan
Utgiven av: Kikkuli Förlag
Betyg: 5🌟🌟🌟
🌟🌟
Ålder: 3 - 6 år 
Finns hos
Bokus & adlibris  
Omnible - hittar bästa priset på boken åt dig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar