torsdag 22 oktober 2020

Kameleonten - Jonas Moström


Nu så känner jag igen Jonas sätt att hålla den nervkittlande tråden levande ända in i mål.
Himmel och pannkaka vad jag tyckte den här boken var bra. Bra intrig bra spänning och totalt oförutsägbar, Det här en riktig bladvändare som erbjuder dig psykologisk spänning, en väldig massa mord och jakten på en mördare, eller?

Det jag kanske har emot och som gör att mitt omdöme inte hamnar på högsta betyget är orimligheten i en del saker. (kan inte nämnas för då blir det spoilers.)
Även i den här boken kan jag känna vissa svackor i drivet då en del saker blir för omständliga och lite väl detaljerade beskrivningar här och där vilket jag tror bidrar till att boken tappar farten.
Slutet, ja det ska vi inte tala om...det måste komma en till, eller hur Jonas?
Men som sagt, jag gillar hela serien och rekommenderar den varmt. 


Kameleonten är den sjunde fristående delen om Kommissarie Johan Axberg och psykiatriker Nathalie Svensson. Dock tycker jag att du ska läsa dem i rätt ordning då storyn kretsar kring samma personer.

Handling
Advokaten Sophie Ceder blir strypt till döds under en massage på Sturebadet i Stockholm. Allt tyder allt på det är seriemördaren Kameleonten som slagit till igen efter sju års uppehåll. Förklädd till allt från präst, lokalvårdare till receptionist och läkare stryper mannen med de tusen ansiktena sina offer och lämnar efter sig en tärning som souvenir.

Nathalie Svensson, Johan Axberg och de andra medlemmarna i Nationella gärningsmannaprofilgruppen blir inkallade. I jakten på landets mest utstuderade seriemördare tvingas de in i ett rollspel där både deras privata som yrkesmässiga identiteter hotas.

Samtidigt som profileringsgruppen sätter allt på spel för att gripa Kameleonten är relationen mellan Nathalie och Johan frostig. Johan har bestämt sig för att stanna hos familjen i Sundsvall, men nu berättar han något som än en gång vänder upp och ner på deras relation.


  • Himlen är alltid högre ( 2014)
  • Dominodöden ( 2015)
  • Midnattsflickor (2016)
  • Trogen intill döden ( 2017)
  • Skuggorna ruva ( 2018)
  • Skytten (2019)
  • Kameleonten (2020)

Tack Norstedts för rec ex.

Författare: Jonas Moström
Titlel: Skytten
Utgiven av:  Norstedts förlag
Omdöme: 💜💜💜💜
Adlibris & Bokus
Omnible - hittar bästa priset på boken åt dig
Storytel Marie Richardson


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar