fredag 23 oktober 2020

Dödens flod - Dervla Mc Tiernan


Dödens flod är en bok som jag hade läst mycket gott om så mina förväntningar var väldigt höga. Det är en psykologisk thriller och jag brukar gilla dem men den här var det inte en bok i min smak.
Till en börja kände jag wow den här kommer att bli bra men sedan tog det stop ganska snart och jag hade svår att komma in i den och att drivet var trögt.
Som tur är gav jag inte upp och måste medge att den tog sig mot slutet men jag tycker  att det fanns för långa transportsträckor som blev allt för sega.
Trots detta så är absolut läsvärd, den är välskriven och bitvis spännande



Baksidetext
När Aisling Conroys pojkvän Jack hittas i floden Corribs mörka, kalla vatten får hon veta av polisen att det rör sig om självmord. I ett försök att glömma begraver sig Aisling i arbete. Men så återvänder Jacks syster Maude till Irland - efter många år utomlands - och är fast besluten att bevisa Jack blivit mördad.
Samtidigt har kommissarie Cormac Reilly, som nyligen omplacerats från insatsstyrkan i Dublin, fått i uppgift att gräva i ett tjugo år gammalt fall, som förföljt honom under åren: när Jack bara var en liten pojke dog hans och Maudes mor. Dödsfallet rubricerades som en oavsiktlig överdos. Nu utreds fallet på nytt, som ett möjligt mord.
Andra kommissarier på stationen kopplar Jacks död till moderns, och Maude framstår alltmer som huvudmisstänkt. Men Cormacs instinkt säger honom att allt inte är som det verkar...

DERVLA MCTIERNAN föddes i Cork på Irland, men är i dag bosatt i Perth, Australien. Hon studerade juridik vid National University of Ireland, Galaway och arbetade tolv år som advokat innan hon flyttade till Australien. Dödens flod är hennes hyllade debutroman.

Tack Modernista för recex.

Författare: Dervla Mc Tiernan
Titlel: Dödens flod
FörlagModernista
Betyg: 3 🌟🌟🌟
Finns hos
Bokus & Adlibris
Omnible - hittar bästa priset på boken åt dig
bokbloggar.se



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar