tisdag 27 oktober 2020

Den sovande nymfen - Ilaria Tuti


Kommissarie Teresa Battaglia är tillbaka och jag måste säga att mina förväntningar var skyhöga efter den första i serien Blommor över helveteten  då den var så otroligt bra. Teresas privatliv är fortfarandet rätt mycket i fokus men i den här boken tar även hennes kollega Massiko Marini rätt mycket plats.

Intrigen är mycket skickligt uppbyggd och väldigt spännande, de korta kapitlen sveper förbi men jag tycker inte att drivet är detsamma som i ettan. 
Tyvärr måste jag säga att jag inte alls tyckte att den här kom upp i samma styrka trots att det är lika speciell och huvudkaraktärerna är de samma, så saknas det något.
Trots allt tycker jag att du ska läsa den här boken, den är annorlunda och den är oerhört spännande. Den håller dig på sträckbänken, tvisterna och vändningar enormt genomtänkta och såväl miljö- och personbeskrivningarna fascinerar mig. 
Spänning på riktigt hög nivå i ett långsamt och nervkittlande tempo.

Om boken
Den sovande nymfen är den andra delen i en bästsäljande italiensk deckarserie som vunnit såväl läsarnas som kritikernas hjärtan. En välskriven bladvändare där vi återigen får stifta bekantskap med den färgstarka kriminalkommissarien Teresa Battaglia som utkämpar ett privat krig mot sin alzheimersjukdom.
I en isolerad dal i de italienska Alperna återfinns en målning med titeln Den sovande nymfen. Det visar sig att den är målad med blod från ett mänskligt hjärta. Kommissarie Teresa Battaglia och inspektör Massimo Marini kopplas in på fallet som fullkomligen exploderar när ett nytt offer upptäcks.

Ilaria Tuti bor i Friuli, i nordöstra Italien. Hon debuterade med Blommor över helvetet som var den första i en planerad trilogi om kommissarie Teresa Battaglia. Romanen blev utsedd till Årets bästa debut i Italien 2018 och redan före utgivningen hade den sålts till 12 länder.

Författare: Ilaria Tuti
Titlel: Blommor över helvetet

Utgiven avBazarförlag
Omdöme: 4🌟🌟🌟🌟


Finns hos
Bokus &  Adlibris
Omnible - hittar bästa priset på boken åt dig
bokbloggar.se
Uppläsare: Tomas Hanzon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar