onsdag 19 oktober 2022

Någon måste dö - Anna Jinghede & Lena Ljungdhal


En kvinna hittas död i ett badkar på ett lyxhotell och trots oklara omständigheter avskriver åklagaren snabbt händelsen som en drunkningsolycka. Men polisen och spanaren Nikki Kahn nöjer sig inte och börjar utreda fallet på egen hand. Den döda kvinnan är inte något okänt offer, utan hennes egen lillasyster. Frågetecknen visar sig vara många. Hennes syster var inte någon som åkte på semester ensam och definitivt inte med en resväska full av exklusiva underkläder. Men det finns inte ett spår av något resesällskap, och inte heller någon annan rimlig förklaring.

Snart är Nikki uppslukad av polisutredningen som enligt rättsläkaren Ramona Bengtsson har grava brister. Samtidigt som Nikki jagar efter sanningen upptäcker hon att spåren leder henne in något som är betydligt större och farligare än hon någonsin kunnat föreställa sig. Och snart inser hon att hon själv är måltavla.

Vilken debut som författare de gör. En bok skriven utifrån mycket research och kunskap, det märks. Miljöer och karaktärer känns trovärdiga och tempot håller hela vägen. Trots att jag trodde jag hade det hela klart för mig rätt så tidigt kom slutet som en överraskning och det gillas skarpt.
Nikki är kanske lite väl naiv i mångt och mycket och ibland kanske en del saker går för lätt men hennes karaktär håller sig inom ramen för att man gillar henne och jag hoppas det kommer en uppföljare snart. 
Enda som jag hade lite svårt för var nog den vändningen boken tog på slutet och jag säger inte mer för då spoilar jag.

Jag har både läst och lyssnat vilket jag ofta gör med böcker. Jag tycker det ger mig olika dimensioner på berättelsen.  Tyvärr gillade jag inte uppläsningen så jag föredrog att läsa den fysiska boken den här gången.
Tack för att jag fick läsa den här lita annorlunda spänningsromanen. 

Titel: Någon måste dö 
Författare:  Anna Jinghede & Lena Ljungdahl
Förlag: norstedts förlag
Omdöme: 🍁🍁🍁🍁+

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar