måndag 10 januari 2022

Tidvatten - Philippa Gregory


Mina tankar 

Till en början hade jag lite svårt att komma in i berättelsen men efter att det släppte så slukade jag boken. Den är en otroligt stark, fängslande och bitvis så är det en väldigt intressant berättelse. 
En detaljrik och gripande kärleksroman från England år 1648 och det märks att författaren är mycket väl påläst och gjort ett gediget research arbete. Hon kan verkligen förmedla det historiska på ett trovärdigt sätt med allt från kärlek till vidskepelse, krig och häxeri.
Miljöer, detaljer och karaktärer känns trovärdiga och förmedlar sceniska bilder. Den här boken hoppas jag ska bli filmad. Det skulle bli helt magisk. 

En läsvärd bok jag varmt rekommenderar dels då den var intressant då den gav god inblick i hur det var att leva i England i mitten av 1600-talet. Men även för att den fångar mig som läsare med ett bra driv som håller hela vägen in i mål.
 Nu väntar del 2, Mörka strömmar på att bli läst.

Boken

England 1648. En farlig tid för en kvinna att vara annorlunda.
Det är midsommarafton 1648 och England är mitt uppe i ett inbördeskrig mellan den lömske kung Karl I och det rebelliska parlamentet. Konflikten sträcker sig till de mest avlägsna delarna av landet, ända till tidvattenområdena i söder.

Alinor kommer från en släkt med en lång rad av läkekvinnor. I ett sista försök att bryta sig loss från sin våldsamme make står hon en natt under fullmånen på en kyrkogård, och väntar på en vålnad som ska uttala orden som befriar henne. Men istället möter hon James, en ung man på rymmen, och visar honom vägen genom tidvattenområdets förrädiska landskap. Bortom allt förnuft faller de handlöst för varandra.

I en tid av oro och vidskepelse skapar Alinors kunskaper om läkekonst och örter misstanke hos befolkningen i den lilla byn, och hennes skönhet och ambition väcker avund. Snart tar rädslan och avundsjukan över, och byborna bestämmer sig för att ta saken i egna händer.

Titel: Tidvatten 
Författare: Philippa Gregory 
Ljudbok: Agnes Persson 
Förlag: Lbförlag
Omdöme: 4 💜💜💜💜

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar