söndag 30 januari 2022

Sångfåglar - Christy Lefteri

 

Mina tankar 

Sångfåglar är en riktigt stark roman. Kan det må handa rent av vara en nominering till Årets bok.

En otroligt välskriven bok men ett fantastiskt språk. 
Den är så scenisk, så målande och har en så finstämd ton trots det starka innehållet. De berör ämnen som migration, lämna sina rötter och fördomar men även en strävan om att hitta frihet.

Den beskriver vänskap och kärlek med ett otroligt djup och med en äkthet som gör boken magisk. 
En berättelse som berör mig på så många olika plan.
Det här är en oerhört läsvärd roman som kommer finnas kvar länge i mina tankar. Den berörde mig mer än de flesta böcker jag läst på länge, med sitt djup, sitt språk och de fint gestaltade karaktärerna. 
LÄS!  Ett extra plus till det vackra bokomslaget.

Boken
Sångfåglar är berättelsen om Nisha. Hon är en kvinna från Sri Lanka som emigrerade till Cypern för att ge sitt barn en framtid. En kväll lämnar hon hushållet där hon arbetar, och hörs inte av igen.

Polisen skriver av ärendet som ännu ett fall då en utländsk hushållsarbetare rymmer. Men oron och frågorna växer i Nishas arbetsgivare Petra, och i tjuvskytten Yiannis som drömmer om ett nytt liv tillsammans med Nisha. Vad har egentligen hänt? Varför försvann Nisha? Petra inser att det är upp till henne att utreda försvinnandet.

Titel: Sångfåglar 
Författare: Christy Lefteri
Omdöme: 5 🐦🐦🐦🐦🐦

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar