måndag 23 augusti 2021

Syndaren ska vakna - Linda Ståhl

Mina tankar

Jag är benägen om att instämma
»En rafflande och uppseendeväckande debut. Syndaren ska vakna är en deckare som bryter ny mark och utmanar stereotyper, samtidigt som den har alla klassiska element. 
« Johannas Deckarhörna
~~~
Jag blev oerhört imponerad av såväl intrigen, miljöbeskrivningar och personerna som berättelsen handlar om. 
Även sättet som Linda skriver på fångar mig från start och håller i till det kanske inte helt förväntade slutet
~
En bok som kryper in under skinnet och tar många olika vändningar. 
Det gillas mycket. 
Att sedan Linda har lyft fram en karaktär som är icke binär ger mig glada vibbar.

Jag ser fram emot nästa bok då detta var en oerhört stark debut. 
Boken 
Hemmafrun Yvonne Tengbom försvinner spårlöst från sitt hem i Höllviken. Reub Thelander, ny på sin post som kriminalchef, tar sig an fallet tillsammans med höggravida kollegan Estrid Berg. De hittar snart tecken på att allt inte är som det ska: Yvonne tycks inte ha levt det stillsamma familjeliv som alla runt henne trott.

Den kontroversiella författaren Alex Carsén befinner sig i Stockholm när hon läser om försvinnandet. Trots att fallet inte verkar ha någon koppling till tematiken i hennes böcker, som gör henne till en ständig måltavla för hot och hat, kan hon inte släppa det.

I Linda Ståhls deckardebut finns ett dynamiskt persongalleri, ett oemotståndligt driv och ett psykologiskt djup. Syndaren ska vakna är första delen i en deckarserie om den normbrytande kriminalchefen Reub Thelander och kollegorna vid Vellingepolisen.


Titel: Syndaren ska vakna
Författare: Linda 
Ståhl
Förlag: Norstedts förlag
Ljudbok: 
Maria Lyckow
Omdöme: 4 💙💙💙
💙




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar