torsdag 17 november 2022

Äldreboendet Pärleporten - Sara H Olsson & Lille Emme


På äldreboendet Pärleporten känner Vera Liljeqvist att hon vid 87 års ålder äntligen har hittat hem. Hela boendet är i behov av renovering men det är inte så viktigt när man har hittat vänner för livet. Vera och de andra på äldreboendet gör det bästa av situationen. De pysslar i växthuset, fikar nybakta saffransbullar och dricker specialkryddad snaps. Ända tills en råttinvasion tvingar dem att tillfälligt flytta ut.

För att lugna hyresgästerna fortsätter vårdbiträdet Birk att repetera årets luciatåg mitt i flyttkaoset. Vera inser att cheferna på äldreboendet döljer mer än bara råttor och mögelfläckar. Om hon inte avslöjar deras planer kan boendets traditionsenliga julfirande och resten av hennes liv ödeläggas. Till sin hjälp tar hon den neurotiske men godhjärtade Birk.



Sara H. Olsson och Lilly Emme fortsätter serien om kvarteret Kronan med ytterligare en varm feelgoodroman om vänskap över generationsgränserna. 
Snacka om en skruvad skildring av ett äldreboende men som jag gillade den. Den har gett mig massor av skratt och fniss vilket verkligen behövs i dessa tider.

Birk är en underbar karaktär som egentligen är ganska tragisk men som författarparet med varsam hand gör till en helt underbar och en karaktär att gilla.
Lilla musen med det eminenta namnet Andersson tillför härlig energi till berättelsen och Veras kamp för hens rättigheter är underbart att läsa om. 
Hela boken blir som en enda film för mig och scenerna bara svischar förbi och jag blir glad av att läsa boken. En berättelse som kommer stanna kvar länge då den får mig att må bra!

Tusen tack för en härlig lässtund. När kommer nästa?
 

Titel: Äldreboendet Pärleporten 
Författare: Lille Emme & Sara. H Olsson
Förlag: Historiska Media
Ljudbok: Frida Hallgren
Omdöme: 5 💛💛💛💛💛

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar