tisdag 15 november 2022

Törnrosens triumf - Anna Laestadius Larsson



Handling

Det är sommaren 1848 och Sophie Sager har full av tillförsikt lämnat åren som guvernant på den småländska landsbygden bakom sig. Hon inser dock snart att storstaden inte bara erbjuder möjligheter och äventyr. När hon utsätts för ett fruktansvärt övergrepp tar hennes liv en helt ny vändning. I en tid då en hedervärd kvinna bör vara timid och självutplånande bestämmer sig Sophie för att inte bara kämpa för sin egen upprättelse utan till omgivningens fasa även ta upp kampen för hela sitt kön.


Mina tankar

Anna Laestadius Larssons skriver historiska romaner på ett fantastiskt levande sätt. Med karaktärer och miljöer som kliver rakt in i mig och tar mig med till tiden där berättelsen utspelar sig. 

Törnrosens triumf är en tidsresa till 1800-talets mitt med ett myllrande persongalleri där kända historiska personer som Fredrika Bremer, Wendela Hebbe, Lars Johan Hierta och Carl Jonas Love Almqvist dyker upp. Men framför allt är det en berättelse om en ung kvinna som kom att förändra historien, genom att våga tro på sig själv även när ingen annan gjorde det.

Det här är en bok som är mer än en roman, det är en historialektion och jag får lära mig många nya saker. Den är skriven på ett lättsamt sätt med ett språk som är behagligt och den fångar mig från start.  

Det är Anna Laestadius Larssons sjunde historiska roman, alla med kvinnors liv i centrum. JAg har läst alla och kan varmt rekommendera dem.


Titel: Törnrosens triumf

Betyg: 4 🌟🌟🌟🌟

Adlibris Bokhandel 
Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar