söndag 27 november 2022

Blodland - Kim Faber & Janni Pedersen





Martin Juncker har knappt hunnit tillbaka till jobbet efter en allvarlig operation när en ung kvinna hittas mördad på Amager Fælled. Hon har kvävts till döds och lämnats kvar halvnaken i ett buskage. Hennes kläder ligger prydligt hopvikta på marken vid sidan av kroppen. Det finns inga spår att gå på.
Men mordet väcker något till liv i Juncker. För tio år sedan utredde han ett liknande fall, där man aldrig hittade gärningsmannen, och nu kan han inte frigöra sig från tanken att det kan vara samma mördare.
Signe Kristiansen är glad att Juncker är tillbaka. Hon arbetar med ett knivdråp där en ung nynazist mist livet under en politisk aktion i Nørrebro. Två oberoende fall - tills det visar sig finnas en uppseendeväckande koppling.

Mina Tankar

Jag har läst alla tre böckerna i serien om Martin Juncker Faber & Pedersen och verkligen tyckt oerhört mycket om de två första i serien. De har varit i en klass för sig men den här tredje delen tyckte jag inte kom upp i samma klass. Jag hade svårt att komma in i boken och det drar ner mitt betyg denna gång. Trots det är den inte dålig för den tog sig rejält när jag väl kom in i den och det är en ohyggligt spännande berättelse.
Den är skriven med ett rappt språk och har ett fint och starkt driv framåt som gör boken lättläst. 

Juncker och Signe är två lirare jag gärna läser mer om de är lysande karaktärer som är lite udda och ibland lite svåra, men jag gillar dem i alla fall.
En härlig blandning av dessa två och deras arbete och privatliv gör att jag gärna följer de här karaktärerna i fler böcker.

Titel: Blodland 
Författare: Kim Faber & Janni Pedersen
FörlagModernista
Omdöme: 4 📕📕📕📕
Ljudbok: Niklas Falk 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar