fredag 16 september 2022

Svartfågel - Frida Skybäck

"Svartfågel är välskriven glesbygdsnoir, där relationer snarare än våldsamheter och mord bygger upp spänningen, stadigt och lagom invecklat. Karaktärerna är originella, komplexa och trovärdiga, och romanen ska ha ett särskilt plus för att upplösningen inte känns krystad, utan autentisk och övertygande." Christine Karlsson, BTJ nr 15, 2022

En kall vintermorgon jagas en ung kvinna ut på isen på Vombsjön där hon går igenom och drunknar. Hon är nyinflyttad i skånska Harlösa och ingen verkar veta vem hon är eller varför hon kommit dit. Polisutredaren Fredrika Storm, som är uppvuxen i den lilla byn, tar sig an fallet tillsammans med sin nya kollega Henry Calment. Men utredningen blir komplicerad när det visar sig att flera av spåren leder till mörka hemligheter i Fredrikas egen familjehistoria. Vad har den drunknade kvinnan för koppling till Tobias Falk som lämnade byn tjugo år tidigare, och hur hänger fallet samman med Fredrikas mamma som försvann spårlöst samma sommar?


Svartfågel är en stämningsfull kriminalroman som utspelar sig i kontrastrika Skåne och rör sig mellan Lunds fina kvarter och den utsatta glesbygden. Det är den första boken i en serie om utredarna Fredrika Storm och Henry Calment.

Jag är mållös. Herre min ge så bra den här är! Helt klart bästa jag läst av Frida och då har jag läst alla hennes böcker. Vilken kompetent författare som kan skriva i flera olika genrer och alla är helt lysande. Det är stort! Den borde kvala in som Årets bok anser jag!

Frida lyckas med sina nya karaktärer,  spännande miljöer och att bygga en berättelse som håller hela vägen. Att även hålla spänningen uppe under hela boken är starkt och som dessutom förvillar mig under hela resan och gör det svårt att lista ut slutet. Det är bra jobbat.
En bladvändare som man läser i ett sträck, den är omöjliga att lägga ifrån sig. Jag läser och jag lyssnar om vartannat tills den är slut och då känner jag mig tom. Hur ska jag hitta något att läsa nu? Jag har boksmälla de lux.

Gissa om jag längtar efter att få läsa mer om Fredrika och Henry!

Titel: Svartfågel 
Författare: - Frida Skybäck
Omdöme: 📓📓📓📓📓

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar