måndag 27 december 2021

Sönderlandet - Johan Ripås

Mina tankar 
Den här boken var en bok som inte riktigt föll mig i smaken.
Kanske det berodde på att jag var feltajmad i läsningen eller också berodde det på att den var otroligt mörk, grym och rå. 
Dessutom var det ganska detaljerade och blodiga beskrivningar som jag har lite svårt för och det kan faktiskt vara en annan anledning till att jag faktiskt inte läste klart boken.

Jag tycker att du som gillar det mera brutala och råa stuket absolut ska läsa boken för jag tror att du kommer gilla den då den har detaljrika miljöbeskrivningar och en spänning utöver det vanliga. Du får följa med på en resa till både Kongo och i den svenska skärgården. 


”Sönderlandet bjuder på gastkramande läsning som påminner om vad som händer på många håll i världen när ondskan och härskartyper tar över.” BTJ



Boken 
Från Sönderlandets öar fem, kommer ingen levande hem.
Det har gått ett år sedan Nora Wagners närmaste kollega sköts till döds. Både hon själv och hennes kollegor anser att hon borde ha kunnat stoppa mordet, och mardrömmarna förföljer henne. Hennes närmaste chef skickar iväg henne på en nyinrättad tjänst i skärgården för att ge henne tid att läka.

Men ute bland öarna vilar sedan länge dolda hemligheter och när en ung kvinna faller ihop medvetslös på polisstationens golv dras Nora in i ett händelseförlopp långt större än hon kunnat ana. Till slut vet hon inte vem som är vän och vem som är fiende.

Tre år tidigare reser en kolonn av svenska läkare och FN-soldater genom Kongo för att rädda liv. När de blir kidnappade av gerillan och placerade i fångläger finns det bara ett sätt att överleva: att hålla ihop gruppen, vad som än händer.

Sönderlandet är en underhållande och spännande kriminalroman. Men det är också en berättelse om vad som händer med människor när de pressas till det yttersta och är tvungna att välja mellan att dö eller låta dö. Det är den första boken om polisen Nora Wagner.

Författare: Sönderlandet 
Titel: Johan Ripås 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar