måndag 19 april 2021

Vi var unga och modiga - Hazel Gaynor


Mina tankar 
På baksidan av boken läser jag 
"Vi var unga och modiga är baserad på en verklig händelse om en egendomlig grupp människor som tvingas kämpa för sina liv och om de livsomvälvande band som knyts mellan dem i utkanten av ett fruktansvärt krig."
Jag inser att jag har blivit mer berörd än jag trodde när jag stänger boken än vad jag hade förväntat mig. 
Jag har inte tidigare läst någon berättelse som har sin utgångspunkt i Japan under andra världskriget och som beskriver hur det var för de människor som kom från andra delar av världen och av en eller annan anledning hade oturen att befinna sig där när kriget bröt ut.

Det här är en oerhört välskriven bok med många detaljrika beskrivningar som är såväl omskakande som vackra. Hazel har på ett fantastiskt sätt och med fingertoppkänsla fått mig att bli delaktig i den lilla grupp av människor, elever och lärare, som berättelsen handlar om. Hon får mig även att se bilder från ett Japan jag aldrig besökt, det är häftigt.

Boken berörde mig oerhört och den fram manade många olika känslor och funderingar.  En bok som inte är tempofylld men som ändå har en driv framåt som gör att man inte kan sluta att läsa.

En bok som kommer att stanna kvar länge och som jag sent kommer att glömma.

Boken 
Kina, 1941. Elspeth flyr ett olyckligt liv i England för att arbeta som lärare på en engelsk missionsskola i norra Kina. När Japan förklarar krig mot de allierade och ockuperar skolan, byts hennes trygga vardag ut mot osäkerhet och rädsla.

För tioåriga Nancy och hennes vänner som nu är åtskilda från sina föräldrar på obestämd tid, blir Elspeth och hennes flickscoutpatrull det enda som kan ge dem en känsla av gemenskap och säkerhet, i ett land där de numera är fienden.

Elspeth, Nancy och de andra på skolan lever som fångar och utsätts för en obarmhärtighet som kräver mod, hopp och sammanhållning i deras väntan på att bli frigivna. Men så förflyttas de till ett avlägset arbetsläger och tvingas möta en grymhet de aldrig tidigare stött på.

Vi var unga och modiga är baserad på en verklig händelse om en egendomlig grupp människor som tvingas kämpa för sina liv och om de livsomvälvande band som knyts mellan dem i utkanten av ett fruktansvärt krig.



Författare: Hazel Gaynor 
Titlel: Vi var unga och modiga 
Utgiven av: LB förlag
Omdöme: 5 🌷🌷🌷🌷🌷
Finns hos
Omnible - hittar bästa priset på boken åt dig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar