onsdag 28 april 2021

Snabba frågor - Peter Gissy


Tack Peter för att jag fick ställa några snabba frågor till dig.

Vem är du? Beskriv dig med 3 ord

-Vem är jag? Med tre ord? Tja.

  • Göteborgare (med skånska rötter)
  • Energisk
  • Gladlynt

 

 

Vilken/vilka böcker har du skrivit?

-Jag är aktuell med en deckare i Göteborgsmiljö:
”En avgörande ledtråd”, en tuff historia med en kvinnlig rättspsykolog i ”huvudrollen”.
Totalt har jag skrivit femtiotalet böcker i olika genrer – det här är min elfte kriminalroman efter elva års uppehåll.
Jag debuterade redan 1996 med min första (”Röd död”).

 

Varför ska mina följare läsa den?

-Jag har försökt beskriva hur rättspsykologi kan användas i polisarbetet. Inget originellt grepp kanske, men det finns inte så många böcker som går på djupet som jag gör.
Det handlar om att skapa sig en uppfattning om förövaren utifrån offret, brottsplatsen och själv gärningen.
Det är svårt, men samtidigt är det förbluffande hur mycket en skicklig psykolog (som min hjältinna) kan få fram.
Dessutom, på fritiden, arbetar hon med att stödja misshandlade kvinnor vid en kvinnojour och träffar många ömmande fall som läsaren känner sympati med.
Roligt att boken går så bra: den ligger just nu på Storytels topplista efter bara ett par veckor.

Vad inspirerade dig att börja skriva böcker?

-Inspiration till boken fick jag när jag träffade en polis här i Göteborg som hoppat av och börjat studera just rättspsykologi.
Jag läste en bok i ämnet och var fast. Jag började skriva den här boken 2016 i samband med en semesterresa till Gran Canaria: ensam med min dator vände jag på dygnet och fick ihop de första kapitlen. Jag insåg då att jag hade mycket att säga (det blev till sist en bok på 613 sidor).  

 

Vilka tre böcker får vi inte missa att läsa?
-De tre böcker jag som ingen får missa? Hm. Svårt . Får jag prata i egen sak?

1. ”En avgörande ledtråd”
2. ”Diagnos: Mördad”
3. ”Man med kapuschong”

 – alla deckare av min hand och alla spännande och annorlunda.

Vilken dold talang har du? 

-Dold talang? Musik.

Jag spelar gitarr hyfsat – har varit med i flera band och gjort många låtar, för dansband och andra. Dessutom legat etta på Svensktoppen i nio veckor på 1970-talet (”Älskar, älskar inte”).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar