söndag 10 januari 2021

Irrbloss - Elly Griffiths


Mina tankar 
Ruth Galloway, Harry Nelson och Saltängarna, ja det är något visst med den trion. Även om jag inte tycker att de senaste i serien varit så där bra som de var i början så kan jag inte låta bli att fortsatta läsa om dem. De är härliga människor och mysiga miljöer som man bjuds på och den lite torra humorn passar mig ganska bra.
Även om intrigen den här gången kändes sed till att börja med så tog den sig mot slutet och ytterligare en cliffhanger såklart avslutade den här delen.

En småtrevlig och lite charmig handling med ett och annat mord gör ju inte det hela sämre och det är som vanligt lätt att komma in i boken. Dock tyckte jag att personregistret var lite väl stort. Jag hade lite svårt i bland att ha koll på vem som var vem. Kanske det berodde på att jag lyssnade den här gången och det kan bli lite trixit om det är för många karaktärer.

 
Handling
Det mesta är nytt i Ruth Galloways värld. Hon har en ny partner, ett nytt hem och ett nytt jobb. Men när hennes gamla kollega kriminalkommissarie Harry Nelson tar kontakt och ber om hennes hjälp kan hon inte motstå att säga ja.
Den dömde mördaren Ivor March har äntligen erkänt att han faktiskt mördat fler personer, något Nelson alltid misstänkt, men Ivor tänker inte berätta var de är begravda om inte Ruth kopplas in på fallet. Ivor March berättar för Ruth att han har mördat fyra kvinnor, och att deras kroppar är begravda nära en by vid kärren, som sägs vara hemsökta av irrbloss.

Men är Ivor March ett irrbloss som lurar Ruth tillbaka till Norfolk? Har han en dold plan, och varför är Ruth så viktig för honom? Är det säkert att de sett det sista liket?

Författare: Elly Griffiths 
Titlel: Irrbloss
Utgiven av: Bokförlaget Forum
Betyg: 3🌟🌟🌟
Finns hos
Adlibris & Bokus
Omnible - hittar bästa priset på boken åt dig
Storytel - Uppläsare Angela Kovács

Läs fler bokbloggar.se

Tidigar i serien med Ruth Galloway som huvudperson

  • 2009: Flickan under jorden (The Crossing Places, 2009)
  • 2010: Janusstenen (The Janus Stone, 2010)
  • 2011: Huset vid havets slut (The House at Sea’s End, 2010)
  • 2012: Känslan av död (A Room Full of Bones, 2012)
  • 2013: En orolig grav (Dying Fall, 2012)
  • 2014: De utstötta (The Outcast Dead, 2014)
  • 2015: De öde fälten (The Ghost Fields, 2015)
  • 2016: En kvinna i blått (The Woman in Blue, 2015)
  • 2017: Dolt i mörker (The Chalk Pit, 2017)
  • 2018: Den mörka ängeln (The Dark Angel, 2018)
  • 2019: En cirkel av sten (The stone circle, 2019) Läs gärna mina tankar om den

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar