tisdag 12 januari 2021

Bokskåpets hemlighet - Frida Skybäck


Mina tankar
Jag är mållös! Nog för jag gillat Fridas tidigare böcker, men den här...
Jag tror knappast det kan bli bättre och jag har svårt att veta vilka superlativ jag ska använda den här gången. Det känns som om ord inte räcker till. Du måste läsa den och själv förstå vad jag menar.

Fridas sätt att få karaktärerna levande, att kunna ge mig den stämning som karaktärerna känner och att kunna förmedla detta på ett sätt som gör att jag är där, är helt magiskt.
Hon skildra hopp, förtvivlan och en kärlek som vibrerar genom hela boken dessutom lyckas hon med att knyta ihop de två berättelserna som utspelar sig under andra världskriget och i nutid på ett briljant sätt. Att det dessutom finns en familjehemlighet gör ju inte saken sämre. Hatten av för en av de bästa feelgood böcker jag någonsin läst.

En berättelse som har alla ingredienser som skapar en bra feelgood, inget saknas. 
Varning för sträckläsning, du vill inte, kan inte lägga den i från dig. Du måste bara läsa klart.
Dessutom detta vackra bokomslag som måste tillhöra ett av de finaste på länge.

Handling
I ett gammalt bokskåp i mormors slitna stuga hittar Rebecka en dagbok och en samling brev från 1940-talet och det visar sig snart att hennes familjehistoria är mer komplicerad än hon trott. Vad är det för mörka hemligheter som hennes älskade mormor Anna har dolt under alla dessa år?
Rebecka har flytt sin trasiga familjesituation och inte träffat sin mamma på flera år, men när mormor hamnar på sjukhus återvänder hon motvilligt till Skåne. I breven och dagboken får en berättelse från andra världskriget liv. Den unga Anna är förälskad i Luca och beredd att riskera allt när han ber henne om hjälp med att smuggla danska judar över sundet, omedveten om att ingripandet kommer att förändra deras liv för alltid.

Rebecka läser andaktsfullt och inser att hon inte är den enda som behöver försonas med sitt förflutna. Men finns det fortfarande tid nog för familjen att hitta tillbaka till varandra?

Bokskåpets hemlighet är en gripande och hoppfull historia om hur man går vidare efter en tragedi och kärlek så storslagen att den skapar svallvågor genom årtionden.

Tack Frida och LB-förlag för att jag fick möjligheten att läsa din pärla.


Författare:  Frida Skybäck
Titlel: Bokskåpets hemlighet
Utgiven av: LB förlag
Betyg: 5 📕📕📕📕📕
Finns hos
Bokus  & Adlibris
Omnible - hittar bästa priset på boken åt dig
Finns som hörbok

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar