torsdag 21 juli 2022

De som överlevde - Kelly Rimmer

Våren 1942. Den unga Emilia ser stridigheterna växa fram på gatorna utanför sitt hem i Warszawa. Tyskarna tillfångatar systematiskt judar och förflyttar dem till ett närliggande ghetto. Ingen på utsidan vet vad som händer innanför ghettots murar men Emilia har sett tyskarnas brutalitet och döljer därför sin sanna identitet.

Hennes granne Sara arbetar som sjuksköterska i ghettot och en dag följer Emilia med för att assistera henne. Innanför murarna möter hon för första gången krigets verklighet, en syn hon aldrig kommer att glömma.

Hon möter också den jämnåriga Roman och en skör men djup vänskap växer fram mellan dem. När Romans föräldrar tvingas välja mellan att lämna hans nyfödda syster eller se henne svälta under sitt eget beskydd får han nog och går med i den judiska motståndsrörelsen. Romans övermod drar tyskarnas uppmärksamhet till sig, vilket försätter Emilia och hennes familj i stor fara.

Lite citat om boken
"En välskriven och mycket läsvärd roman om en mörk tid där människorna ändå lyckades finna kärlek, vänskap och hopp."
BTJ, betyg: 5 av 5
"En kärlekshistoria full av förtvivlan, sorg, hopp och godhet." Herald Sun
"En bok om förlust och rasism men också överlevnad, kämparglöd och oövervinnerlig kärlek." Daily Telegraph

Mina tankrar:

Jag har nu läst min tredje bok av författaren och alla tre håller håller extrem hög kvalité. 
Den här boken är fylld av så mycket känslor, allt från kärlek och förtvivlan till stark vänskap och hoppfullhet.

Det är en gripande berättelse som delvis bygger på verkliga händelser och personer och som har ett språk som är lätt att ta till sig och som har  karaktärer som känns så levande och äkta. En berättelse som berör mig väldigt starkt och som kommer att följa mig länge. Dan kan kännas lite trög att komma in i men ge inte upp du kommer inte att ångra dig. 

  

Läs mina tankar om tidigare bok av författaren

Tack Lb förlag för att jag fick läsa denna pärla!

Författare: Kelly Rimmer
Titel: De som överlevde
Utgiven avLbförlag
Betyg: 5 🌟🌟🌟🌟🌟
Finns hos
Adlibris 
Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar