lördag 6 mars 2021

Sista natten i Paris - Ruth Druart

Mina tankar
Det här är en av du bättre böcker jag läst på länge. Den har allt. Den har ett budskap som är så djupt, så smärtsamt men samtidigt så viktigt. Vi får aldrig glömma.

Den griper tag i mig och kanske jag älskar den så mycket då den för mig tillbaka till berättelser som min pappa berättat från hur livet var i hans dåvarande hemland Tyskland.
Den sliter nästan sönder mitt hjärta men då författaren trots allt mörker lyckas lyfta upp positivitet mitt i allt det mörka gör att jag härdar ut. 

En mycket välskriven bok med person- och miljöbeskrivningar som gör att jag, trots att jag har haft turen att varit förskonad från dessa hemska upplevelser, kan föreställa mig hur fruktansvärt dessa människor måste ha haft det i detta fruktansvärda skeende i vår historia.  Hon har med fingertoppskänsla lyckats förmedla såväl lycka som förtvivlan och sorg
Läs de här starka berättelsen om du gillar historiska romaner. Jag lovar du kommer inte att bli besviken. Det är en oerhört stark historia som dröjer sig kvar, länge.

Jag har bara ett nja...för mycket av oöversatta fraser och ord på franska. Jag kan inte ett ord franska så jag blir lite irriterad.
Jag har läst och lyssnat på denna bok och uppläsaren läser så galet sakta att jag drog upp till 1,5 i hastighet.

Handling 
Ett starkt porträtt av andra världskrigets brutalitet och kärlekens uthållighet. Sista natten i Paris är en vacker och gripande roman i samma anda som Fyren mellan haven och Tatueraren från Auschwitz.
Santa Cruz 1953. Jean-Luc trodde att de hade lämnat allt bakom sig. Ärret som löper över hans ansikte är ett litet pris att betala för att ha överlevt fasorna i det ockuperade Paris. Nu har han ett nytt liv i Kalifornien, med sin familj som han älskar över allt annat. Han hade aldrig trott att det förflutna skulle komma ifatt dem. Men en dag står två män utanför hans dörr.

Paris 1944. En ung kvinnas framtid slits ifrån henne på ett ögonblick. Hopföst på ett tåg på väg mot Auschwitz, handlar hon i desperation. Hon kastar det allra dyrbaraste hon har i armarna på en främling. Allt hon har kvar nu är hoppet.

En oförglömlig berättelse om hur en osjälvisk handling kan få de mest ödesdigra konsekvenser.


Författare: Ruth Druart
Titlel: Sista natten i Paris 
Utgiven av: Norstedts förlag
Omdöme: 🌺🌺🌺🌺🌺

Omnible - hittar bästa priset på boken åt dig
Storytel: Alexandra Zetterberg Ehn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar