tisdag 31 mars 2020

Pastor Viveka och tanterna - Annette Haaland


En lite lagom småmysig och lättlyssnad deckare som går i samma stil som Karin Brunk-Holmqvist. Dock tycker jag nog att det saknas lite skärpa och kvickhet och att den inte har något vidare driv framåt. Jag hade jag gärna önskat att det varit lite mer fart i tanterna och inte fullt så mjäkiga. Jag tycker att Annette har lyckats mycket bra med målande och träffsäkra personbeskrivningar. 

Jag har lyssnat på boken och som vanligt får man en väldigt bra och engagerande uppläsning när det är Anna-Maria Käll som är uppläsare. Boken får ett helt OK vare sig mer eller mindre och säkerligen kommer jag att lyssna på fortsättningen när jag behöver något som inte kräver energi och tankekraft. 
En typisk hängmattebok.


Handling
Viveka är en ganska vanlig frikyrkopastor runt femtio som börjar tröttna på att alltid finnas till för alla andra. Hemma har hon fyra barn och en tankspridd man och på jobbet de bitska, bakande tanterna. När en av kvinnorna i kaffekommittén hittas död börjar pastorn nysta i fallet. Kan en mördare gömma sig i idyllen? Är bokhandlaren Abbe att lita på? Vad har den lokale mäklaren i görningen? Och vilka ligger bakom den mystiska Stormhattarnas förening?
Pastor Viveka och tanterna är en lättsam och underhållande mysdeckare bland barnfamiljer och åldrande husägare i Stockholmsförorten Gamla Enskede. En berättelse som bjuder på trivsam spänning och existentiella frågor och en övertygelse om att man aldrig ska tro sig veta något bestämt om andra människors inre. Särskilt inte om gamla tanter.

Författare: Annette Haaland
Titlel: Pastor Viveka och tanterna
ISBN:9789175035727
Betyg: 3🌟🌟🌟
Finns hos
Omnible - hittar bästa priset på boken åt dig

Storytel - INLÄSARE: Anna-Maria Käll

Läs även andra bloggar om boken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar