tisdag 31 mars 2020

Han dör om du inte - Peter James

Det här är inte den första boken jag läser av den store brittiske författaren Peter James. Jag har läst de tre första och gillade dem väldigt mycket. Och jag måste medge att jag hade sky höga förhoppningar på den boken som inte riktigt höll hela vägen för mig. Jag tyckte nog att den var lite svajig, ibland kändes den rätt trög för att sedan ta fart.
Det är en välskriven kriminalroman som med sin spänning och sin oförutsägbarhet ändå är väl värd att läsas.
Du får en spännande historia som berättas med korta kapitel och med en bra berättarteknik. Trots att boken har 447 sidor så lägger jag den till böcker som går under epitet en riktig bladvändare.
Handling
Kipp Brown, framgångsrik affärsman och notoriskt spelberoende, har aldrig drabbats av så många bakslag på en gång. För att skingra tankarna tar han med sig sin tonårsson på en på fotbollsmatch. Men det är i vimlet på stadion den verkliga mardrömmen börjar. Några minuter in i matchen möter Kipp en klient och trots att han bara vänder bort blicken ett ögonblick räcker det för att hans son ska försvinna. Snart får han ett meddelande som gör honom iskall av skräck: Vi har din son, om du vill se honom vid liv igen måste du betala. Han uppmanas att inte kontakta polisen, men gör det ändå, och kriminalintendent Roy Grace får utredningen på sitt bord. Till en början verkar det som en regelrätt kidnappning, men det dröjer inte länge förrän spåren leder till den undre världen, där inga regler längre gäller och inget är som det verkar ...

Författare: Peter James
Titlel: Han dör om du inte
ISBN9789150944310
Betyg: 3 🌟🌟🌟
Finns hos
Bokus Adlibris
Omnible - hittar bästa priset på boken åt dig
Lyssna 
Storytel: uppläsare Peder Falk
Läs även andra bloggar om boken
bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar