torsdag 31 mars 2022

Marie H Lundh - Författarintervju

 

 Bild, fotograf Samuel Pettersson

Berätta med tre ord vem du är.

Oj, vad svårt! Jag är en medelålders norrländsk skrivande person. Det första är i ständig förändring, de två andra är bestående.

Vad var det som fick dig att började skriva böcker?
Ett rikt inre liv, brukar man väl säga. På gott och på ont. Jag har mycket fantasi och att skriva är mitt främsta uttryckssätt, så det har fallit sig naturligt för mig. Och just bokmanus har det blivit för att jag gillar möjligheterna och utmaningen. 

Vart kom idén ifrån till din trilogi?
Att skriva en underhållningsroman kom sig av lusten, jag släppte helt enkelt sargen i skrivandet. Idén kom från kärleken till Norrland och mitt dagliga arbete med den administrativa sidan av domarutbildningen i Hovrätten för Övre Norrland. Det är en fantastisk arbetsplats full av inspiration, men med det sagt: Nordmyrserien är förstås allt igenom påhittad.

Vad vill du förmedla till dina läsare med den här serien?
Jag upptas av människors inre och hur vår yta ibland skiljer sig diametralt från vårt inre. Det gäller de flesta av oss, i varierande utsträckning. Det kan handla om självbilden, eller om något vi varit med om. Temat för serien är att våga. Att våga bryta mönster, våga ta itu med det som är jobbigt, våga älska och bli älskad.

Vad tycker du är roligast/ lättast respektive svårast med att skriva?
Lättast är att hitta på saker, roligast är att redigera och se manuset bli bättre. Svårast just nu är att hinna med allt jag vill, eftersom jag också har ett vanligt jobb.


Hinner du läsa böcker?
Inte så mycket som jag skulle vilja. Jag har alltid ett par böcker på gång, oftast en faktabok och en skönlitterär. Hinner med kanske tre-fyra i månaden, gissar jag.

Vad läser du helst för genre? 
Jag försöker att variera mig, men mest blir det romaner, spänning, feelgood och faktaböcker.

Kan du rekommendera mina följare tre böcker de inte får missa.
Absolut! 
1 En bön för Owen Meany av John Irving var en enorm läsupplevelse för mig, både som femtonåring och trettiofemåring.
2 The Storyteller av Jodi Picoult är en av hennes många bra böcker.
3 Tärningsspelaren av pseudonymen Luke Rhinehart, omdiskuterad när den kom men i dag en kultklassiker.

Var hittar man dig om man vill fortsätta följa ditt författarskap?
På Instagram finns jag som @marie.h.lundh och min hemsida har adressen mariehlundh.com, där kan man anmäla sig till mitt nyhetsbrev.


Tack Marie för att du ville svara på mina frågor och tack för att jag fick läsa din suveränt braiga bok.

Sarahs lag del 1 i en trilogi - Bokprataren: Sarahs lag - Marie H Lundh

2 kommentarer: