torsdag 17 mars 2022

Benny älskar baklava - Mikael Jisander

Benny begär inte mycket av livet. Bara att det är ordning och reda i rörmokeriet, att Liverpool vinner sina matcher och att ölen på puben är skummande kall. Dagarna går sin gilla gång och bjuder sällan på några större överraskningar. Inte förrän det övergivna grannhuset plötsligt får nya invånare.
Farah och hennes familj är flyktingar från Syrien och nyinflyttade i den lilla orten Klippan, något som vänder upp och ner på allt invant. Lugnet på gatan byts mot högljudda diskussioner och oskottade trottoarer. Benny är skeptisk. Polarna ännu mer. Och när en serie stölder och våldsbrott samtidigt blossar upp är spekulationerna i full gång.
Trots motsättningarna dras Benny motvilligt till Farah. Hon är mörk och spännande, men också irriterande. Varmhjärtad och omtänksam, men också en besserwisser. Och så bakar hon gudomligt goda kakor, även om han uppfattar ordet baklava som en smula suspekt. Problemen i byn eskalerar, drevet går, och Benny får erfara vad rädslan för det okända kan göra med människor.
När situationen ställs på sin spets och Benny tvingas till ett livsavgörande val krävs det mer mod än han någonsin lyckats uppbåda.


Varför har jag väntat så länge med att läsa den här boken? Ska jag vara riktigt ärlig så tror jag att titeln inte lockade mig speciellt mycket. Såååå fel jag har haft. Det här är en av de bästa böcker jag läst på länge i den här genren. 
Boken bjuder på såväl massor av humor men även mycket djupare bitar men inte på ett tungt sätt.
Mikael Jisander har på ett härligt sätt lyckats med konsten att blanda både högt och lågt. Han räds inte för att ta upp jobbiga ämnen som motsättningar, diskriminering och invandrarfientlighet. Jag måste säga att trots att det finns mycket som smärtar i den här berättelsen så har författaren lyckats oerhört bra med att väga upp det tunga med massor av kärlek, fotboll och goda bakverk som baklava.

Jag säger bara "Hatten av" jag älskar den här boken och hoppas på att Mikael skriver fler böcker med samma humor som har glimten i ögat.

Tack Modernista för recex.

Författare:  Mikael Jisander 
Titel: Benny älskar baklava 
Ljudbok: Fredde Granberg
FörlagModernista
Omdöme: 🍰🍰🍰🍰🍰

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar