söndag 30 augusti 2020

Sportig ABC bok - Åsa Sandell & Malin Norlander


Jag har fått läsa den här helt underbara ABC boken. Den tar sitt avstamp i olika sporter som börjar på varsin bokstav i alfabetet.
Alla sporter utövas dessutom av en person och i det här fallet har alla figurer ett kvinnonamn. Min första fundering var, varför bara kvinnonamn? För mig kändes lite segregerat. Men sedan funderade jag ett varv till. Hade jag funderat på samma sätt om det bara varit killnamn? jag är inte så säker...Skämskudde på!
Vi möter tjejer som sportar och de har olika hår och hudfärg och det gillar jag skarpt och att alla tjejer kan utöva precis alla sporter. Jag tror det kan sporra till att tjejer blir nyfikna och kanske till och med funderar på att testa någon av dessa roliga sporter.


Massa roliga rim gör sporterna intressanta och de välgjorda och färgglada bilderna inbjuder till intressanta och roliga diskussioner.

Jag har läst en hel del olika ABC böcker och jag gillar verkligen de nya grepp som författarna har tagit i den genren.  De har tagit steget ut och anpassat dem till dagens samhälle, barns intressen och vetgirighet.
En mycket rolig och härlig bok, perfekt för sportintresserade barn som ska lära sig alfabetet.
Rekommenderas varmt.




"Brottar Britta med blomkålsöra.
Hon avlyssnar grönsakers prat.
Morot, potatis och lök kan hon höra och sellerins eviga tjat."
  
"Äventyrs - Älva var knappt fyllda fem när hon lekte med djur på savannen.
Nu kastar hon nät från sitt trädkojehem tillsammans med spindelmannen."

Tack för recex

Författare: Åsa Sandell
Titlel: Malin Norlander
Utgiven av: Idus förlag
Betyg: 5🌟🌟🌟
🌟🌟
Ålder: 3 - 6 år
Finns hos Adlibris Bokus &  Idus Förlag
Omnible - hittar bästa priset på boken åt dig
bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar