torsdag 30 mars 2023

Växternas symbolik : myter & nyttor - Ulrika Flodin Furås






Vad symboliserade en ros i en vas på bordet i det antika Rom? Och vad betyder björkarna vi pyntar med till midsommar? Varför har vi vårdträd på gårdsplanen och finns det någon symbolik i en maskros?

Genom århundradena har vi människor hittat på betydelser och skapat myter och symbolik kring växter. Växterna har varit med och skapat vår världsbild, de har skyddat oss mot ont, hjälpt oss med kärlek och trolldom. Växter har läkt våra sår och botat våra sjukdomar. De har berusat oss och gjort oss lyckliga. Följ med på en färd till växternas rymd i historien.

Det här är en bok som jag kommer ha liggandes på mitt soffbord och jag kommer återkomma till den ofta.
Den har vackra bilder och mycket intressanta fakta kring många olika växter. 

"Växternas symbolik är en gedigen och intressant sammanställning av många växters betydelse och användningsområden genom historien. Språket är lättsamt och väcker en nyfikenhet för vidare läsning." - Mikaela Karlsson, BTJ-häftet nr 8, 2023. Betyg 4 av 5.



                  


Spännande läsning om maskrosen som alltid fascinerat mig. Jag visste inte att maskrosen är en symbol för döden och förgängligheten, särskilt fröställningen.



I boken finns tre hela sidor fullspäckade om fakta och kuriosa kring tulpanen. Visste du att de första tulpanerna odlades i Sverige i Olof Rudbeck den äldres (1630 - 1702) botaniska trädgården i Uppsala.


Den här rackaren, spikklubban, var är riktig liten luring. Jag funderar på vad som menas med "nervös andtäppa" tydligen ska den vara bra mot det. Doch är den dödlig i för stora mängder. 









Titel: Växternas symbolik : myter & nyttor 
Författare & fotograf: Ulrika Flodin Furås
Förlag: Votum


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar