måndag 13 mars 2023

Mörkt paradis - Magnus Jonsson


Magnus Jonsson är tillbaka med en ny spänningsserie i Stieg Larssons anda, där vi får fortsätta följa krypteringsexperten Linn Ståhl. I ”Mörkt paradis” har Linn mot alla odds överlevt en uppgörelse med nazister, men hon är svårt traumatiserad. När hennes moster Louise Sjöstedt, enhetschef på Citypolisen, upptäcker att Linn försvunnit är hon övertygad om att något hänt.

Samtidigt flyttar Linns kusin Astrid till en kursgård som verkar dölja ett mörker bakom sin inbjudande fasad.

Den som har störst chans att få Astrid att återvända hem är Linn, men kommer hon att hittas i tid? Tillsammans med sina utredare Erik och Beatrice försöker Louise hjälpa sina båda familjemedlemmar, och det startar en utredning med förgreningar långt utanför Sveriges gränser.



En spänningsroman på hög nivå. Boken fångade mig från start och bitvis var den nästan lite väl brutal för mig. Den höll mig i sitt grepp till ungefär i mitten sedan gick den in i en svacka och jag tycker nog att hade kunnat kortas ner att x antal sidor för att hålla tempot uppe.
Men allt som allt gillas den mycket, rappt språk och för det mesta ett bra driv. Storyn kan ibland kännas som man läst den för ut men så kommer en vändning och så är boken på banan igen.
En bok som kryper in under skinnet.
Jag rekommenderar dig att läsa de tre böckerna som finns före den här för bästa behållning.

Författare: Magnus Jonsson
Titel: Mörkt paradis
Förlag: Bokförlaget forum 
Ljudbok: Maria Lyckow

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar